Friday 8 May 2015

Bila Telefon Turun Prestasi

Teks dan foto: NOR AFZAN ABD KADIR


Pasti ramai yang pernah mengalami masalah ini kan? Bila telefon pintar mula bergerak perlahan, atau tidak bergerak langsung untuk beberapa ketika, bila talian internet seperti siput, dia akan jadi tidak berapa pintar lagi.

Sebab ini jugalah terasa dunia lambat bergerak, banyak kerja dan tugasan terpaksa ditunda. Semuanya kerana kerja-kerja hari ini banyak bergantung kepada medium internet. Yang mana hendak mencari informasi, yang mana mahu menulis cerita untuk dikongsi, yang mana mahu mengemaskini maklumat bisnes, yang mana mahu mengetahui berita-berita terkini.

Saya pasti siapa-siapa yang pernah melalui situasi seperti ini akan rasa tertekan, geram dan marah. Hendak ditukar kepada telefon yang lebih baik, keadaan poket pula tidak mengizinkan. Hendak ditukar kepada syarikat telekomunikasi yang lain, semua pun lebih kurang sahaja prestasinya.

Maka apa yang boleh kita lakukan? Istighfar,  bersabarlah sahaja. Letakkan telefonnya dahulu, biarkan dia merehatkan dirinya, sementara kita bangun melakukan kerja-kerja fizikal lain yang perlu.

Memasaklah, menulislah di atas kertas, selesaikan tugasan yang dapat dilakukan menggunakan komputer, beribadahlah lebih lama, bertenang dan berfikir. Jika diamati, sebenarnya banyak perkara yang boleh kita lakukan!

Ya, kehidupan hari ini membuatkan kita seakan tidak mampu berpisah dengan telefon atau gajet yang lain. Dari celik mata sehingga kejam mata semula, ia seakan menjadi benda paling penting setelah diri kita.

Bagaimana mungkin ini dapat diubah jika segala maklumat penting kita disimpan di dalamnya? Ia sebenarnya bergantung kepada bagaimana kita mendisiplinkan diri.

Sukar bukan mahu mendisiplinkan diri bila tiada yang menjaga dan memerhati? Jika yang mahu didisiplinkan itu anak kecil, kitalah yang menjaga dan memeriksanya, jika kita pula yang mahu didisiplinkan, siapa pula yang mahu menegur kita? Jika ada pasangan, mintalah beliau sama-sama bekerjasama untuk tegur-menegur untuk kebaikan.

Selebihnya bergantung usaha dan komitmen kita. Sediakan satu jadual untuk tugasan-tugasan yang perlu kita lakukan setiap hari dan ikutlah jadual masa itu. InshaAllah, lama-kelamaan akan menjadi kebiasaan dan jika sesekali telefon menjadi tidak pintar kembali, tidak ada apa yang perlu untuk dikeluhkan. Gerak terus!


No comments:

Post a Comment