Monday 4 May 2015

Yatim Di Usia Muda

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR
Foto: Google


Heboh diperkatakan oleh semua warga internet terutamanya di Malaysia sejak dua hari lalu; perasaan marah, geram, bersilih ganti dengan pilu, kasihan, sedih.

Siapa yang tidak marah atas apa yang berlaku? Sekelip mata dua orang anak kecil menjadi yatim piatu dan kehilangan juga seorang adik kecil. Memang kun, fayakun. Allah sudah menetapkan ajal mereka begitu. Tetapi apa yang kita marahkan?

Penyebabnya. Ya, kerana yang menyebabkan kemalangan maut itu menafikan, malah mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang hanya membuatkan sesiapa yang membacanya menjadi berang.

Seluruh negara mendoakan agar pesalah-pesalah ini dihadapkan ke muka pengadilan. Agar mereka bertanggungjawab ke atas anak-anak mangsa.

Mereka masih terlalu kecil, si kakak berumur tujuh tahun, si adik empat tahun. Si kakak pastinya sudah memahami apa yang berlaku di sekelilingnya, apa yang telah berlaku ke atas kedua ibu bapa dan adik kecilnya. Si adik mungkin belum dapat memahami dan merasai sebagaimana si kakak.

Namun mereka berdua masih sama, masih sangat memerlukan kedua-duanya. Dua insan yang selama ini dipanggil, dipeluk, dicium oleh mereka, setiap waktu, saban hari. Kini ia tidak akan berlaku lagi. Pasti ada yang cuba mengganti, namun rasa itu tidak mungkin akan sama seperti sebelum ini.

Situasi si adik mengingatkan saya akan sejarah sendiri. Ya, saya kehilangan ayah ketika umur empat tahun juga. Namun arwah ayah perginya tidak mengejut, beliau dalam keadaan sakit. Cuma yang pasti, saya tidak memiliki apa-apa memori bersamanya.

Menurut emak, saya dilalukan di bawah jenazah ketika keranda diusung ke kuburan. Katanya itu petua supaya saya tidak mengingati apa yang berlaku. Tidak tahulah sekadar kebetulan atau benar menjadi petuanya, saya tidak langsung mengingat apa-apa mengenai arwah. Mungkin juga setakat itu sahaja kemampuan memori seorang anak berusia empat tahun, saya tidak tahu.

Saya berharap dan mendoakan kedua-dua beradik ini akan kuat, dilindungi dan dikurniakan rezeki yang baik-baik dari yang Maha Esa, sepanjang kehidupan mereka. Allah lah sebaik-baik Penjaga.

Semoga dimurahkan juga rezeki orang-orang yang selepas ini menjaga, mendidik dan memberi mereka kasih sayang. Semoga hak-hak mereka ini tidak dicabuli oleh tangan-tangan yang pincang. Amin.




No comments:

Post a Comment