Saturday 9 May 2015

Tempat Duduk Bayi Dalam Kereta Diwajibkan?

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR


Sejak akhir-akhir ini terdengar ura-ura bahawa pemakaian tempat duduk khas bagi bayi di dalam kereta mahu diwajibkan. Bagaimanakah kita menanggapi isu ini?

Sudah tentunya saranan ini adalah bersebab. Dan sebab yang jelas dapat kita lihat adalah meningkatnya kes-kes kemalangan maut yang melibatkan bayi. Siapa yang tidak ngeri melihat anak kecil yang tercampak keluar dari kereta ketika kemalangan berlaku?


Jika dilihat pada negara-negara maju, pemasangan tempat duduk khas ini sudah lama diwajibkan. Kebanyakan tempat duduk khas yang pelbagai jenis dan kualiti ini juga dikeluarkan oleh negara mereka.

Antara alasan golongan yang tidak memasang tempat duduk bayi ini di dalam kereta adalah harganya yang mahal. Ia mungkin dianggap sebagai barangan mewah oleh sesetengah orang. Jika yang dilihat itu adalah barangan yang diimport dari luar negara, pastilah harganya telah berganda apabila sampai ke sini.

Kita di Malaysia juga punya pengeluar yang mengeluarkan produk yang tidak kurang hebatnya seperti ini. Contoh jenama yang lebih mampu milik adalah Sweet Cherry. Terdapat pelbagai jenis tempat duduk yang dikeluarkan mereka yang boleh memenuhi keperluan perjalanan bersama anak kecil kita.

Jika kita mahu lebih berjimat, kita boleh sahaja membelinya daripada orang lain. Ramai ibu bapa yang menjual semula barangan mereka apabila anak sudah besar dan ia tidak diperlukan lagi. Jika rajin mencari, pasti akan bertemu dengan barang yang masih baik kondisinya, pada harga yang sangat baik.

Seperti tempat duduk yang digunakan oleh Hamza sejak dia berusia dua bulan ini, ia adalah turun-temurun kepunyaan kakak yang diberi kepada kami. Walaupun sudah berusia, inshaAllah ianya masih kukuh dan selamat untuk digunakan.

Tempat duduk ini sangat membantu bagi saya yang selalu sahaja keluar berdua bersama anak. Dan disebabkan Hamza telah dibiasakan duduk di dalamnya sejak dia masih bayi, dia tidak mengalami sebarang masalah untuk duduk di tempatnya pada bila-bila masa menaiki kereta, alhamdulillah.

Bagi ibu-bapa yang risau akan anak mereka yang tidak mahu dan menangis-nangis untuk duduk di dalam itu, teruslah mencuba. Sampai ke tahap anak itu perlu dipaksa walaupun dia menangis. Biarkanlah daripada kita menangis di kemudian hari. InshaAllah, lama-kelamaan dia akan biasa. Pastinya kita perlu berusaha sebelum menyerah kepada takdir, bukan?

Semoga kita semua sentiasa dipelihara Allah dan selamat di sepanjang perjalanan kita dan dijauhkan dari segala kejadian yang tidak diingini. Amin

No comments:

Post a Comment