Thursday 7 May 2015

Mari Membaca Label

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR
Foto: Google


Sudah menjadi kebiasaan saya sekarang apabila membeli-belah; membelek-belek bungkusan untuk membaca label. Walaupun terpaksa meluangkan masa yang lebih lama berbanding sebelum ini namun saya gembira melakukannya.

Sebelum timbul kesedaran ini, saya seperti kebanyakan orang juga, hanya membaca apa yang tertulis pada bungkusan dalam bentuk yang ringkas dan menarik perhatian.

Sebagai contoh, yang tertulis "tanpa gula", "rendah lemak" pada bungkusan pastinya menarik bagi sesiapa yang mahu menjaga kesihatan bukan? Kita juga tidak tertanya-tanya, mengapa rasanya masih manis jika dikatakan tiada gula? Maka ianya tetap diterima dengan anggapan bahawa pastinya yang ini masih kurang manis daripada yang kebiasaannya.

Tetapi apabila kita cuba untuk membaca senarai isi kandungan yang dicetak dengan huruf yang kecil pada bahagian belakang bungkusan tersebut, maka tahulah kita bahawa terdapat bahan-bahan lain yang serupa dengan gula digunakan cuma ia menggunakan nama saintifik yang lain.

Jika diperhatikan pada setiap label makanan terproses yang dijual di mana-mana juga, pasti ada bahan-bahan tersenarai menggunakan kod-kod bernombor yang kita sendiri tidak tahu pun bahan apakah itu. Paling-paling kita akan menganggapnya sebagai bahan kimia yang selamat untuk dimakan. Jika tidak, masakan ia dapat dijual, malahan sebahagiannya terdapat tanda halal JAKIM lagi bukan? Ya, mee segera juga adalah halal.

Namun bagi golongan yang ingin kembali memakan makanan-makanan yang alami seperti nenek moyang kita zaman dahulu kala, bahan-bahan 'pelik' seperti itu seboleh mungkin akan dielakkan.

Kemudian kita lihat pada produk penjagaan diri seperti sabun mandi dan syampu pula. Tidaklah selama ini saya pedulikan tentang isi kandungannya. Yang penting bagi saya adalah wangi dan saya rasa selesa setelah menggunakannya. Saya (dahulu) juga adalah jenis yang setia kepada jenama.

Walaupun sudah agak lama saya mendengar tentang bahan-bahan seperti Sodium Laureth Sulfate (SLS), SLES, Paraben adalah bahaya dan penyebab kanser, tetapi baru kini saya membuka mata dan mahu memastikan bahawa saya tidak akan menggunakannya pada anak saya. Lalu saya beralih kepada produk yang lebih selamat iaitu sabun buku sahaja.

Secara umumnya bolehlah saya katakan mengenai label kandungan ini, bahawa yang paling kurang itu adalah lebih baik (less is more). Jika kita membeli bahan segar seperti buah dan sayuran, adakah terdapat senarai kandungan padanya?

Tentulah tiada bukan? Kerana ia bukanlah produk yang diproses, ia boleh dipetik dari pokoknya dan begitu jugalah rupanya. Bagaimana pula dengan makanan diproses seperti kek dan biskut? Tentu tidak ada pokok yang 'melahirkannya' bukan? Ia adalah produk yang perlu melalui proses pengilangan.

Dan jika dikatakan proses pengilangan, pasti dilakukan oleh pihak yang mahu membuat keuntungan. Bagaimana mahu meningkatkan keuntungan? Produk yang dihasilkan perlulah secara banyak, sedap, nampak menarik dan tahan lama. Maka apa-apa bahan yang boleh membuatkan produk itu tahan lama tanpa mengubah rasanya akan digunakan, itulah fungsinya penstabil, pengawet, pewarna dan perisa.

Kembali kepada makanan dan bahan alami, logikkah pada zaman serba moden dan segera ini? Ya, memang sukar. Tetapi di mana ada kemahuan, inshaAllah ada jalan kan?

Topik ini sebenarnya adalah agak luas dan boleh dikembangkan kepada beberapa tulisan lagi. InshaAllah jika diizinkan, saya akan terus berkongsi dengan anda semua.


No comments:

Post a Comment