Thursday 7 May 2015

Genap Dua Tahun Penyusuan

Teks dan foto: NOR AFZAN ABD KADIR


Hari ini 17 Rejab 1436 Hijriah, genap dua tahun usia anakanda tercinta saya, Hamza. Jika melihat kalendar Masihi, dia ada 22 hari lagi untuk mencapai umur dua tahun.

Saya menganggap anakanda saya ini telah pun berusia dua tahun dan lengkaplah sudah tempoh penyusuan dua tahun seperti yang saya niatkan sejak awalnya. Ia juga bermakna anak saya sudah boleh untuk diceraikan susunya.

Adakah benar saya ingin memutuskan susu badan untuk Hamza? Jawapan saya ya dan tidak. Ya, saya mahu memutuskannya dan tidak, kerana saya tahu ianya tidak mudah.

Saya menunggu tarikh ini kerana saya tahu saya tidak boleh untuk menahannya dari menyusu selagimana tempoh sekurang-kurangnya dua tahun itu belum dipenuhi. Dan bermula dari tarikh ini, barulah saya boleh memulakannya sedikit demi sedikit, secara perlahan-lahan. Saya tidak pasti lagi bagaimana tetapi ia harus dimulakan.

Hamza masih memerlukan saya setiap kali dia mahu tidur dan apabila tersedar dari tidur. Saya mahu dia belajar untuk tidur sendiri dan tidak mencari susu setiap kali terjaga dari tidur (tidurnya agak mudah terganggu terutama di siang hari). Saya tahu ia tidak mudah untuknya, namun dia perlu dilatih dan membiasakan diri.
Anakku sayang,
Memutuskan susu bukan bermakna mama sudah tidak sayang
Atau sayangnya berkurang
Tidak, tidak sekali-kali
Hanya untuk melatihmu agar cepat berdikari
Memberi mama ruang waktu untuk mencari rezeki
Permudahkanlah ianya bagiku dan bagi anakku, ya Allah. Semoga Hamza disayangi dan dipelihara Allah selalu, dijadikanNya hamba yang soleh, yang bertakwa, yang bermanfaat bagi manusia, bagi agama.

Ya Allah, Kau permudahkanlah perjalanan hidup kami. Amin

No comments:

Post a Comment