Thursday 7 May 2015

Gendong Anak

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR
Foto: Google


Selama sembilan bulan seorang bayi berada di dalam alam yang gelap, suam dan sempit. Kaki tangannya sentiasa terlipat akibat ruangan yang sangat terhad terutama di trimester terakhir kehamilan. Pun begitu, dia masih seronok bermain, menendang, berpusing kerana dia tahu dan rasa dia selamat.

Namun, saat pertama dia lahir menjengah dunia, segala-galanya berubah. Ruang terbuka seluas-luasnya, dengan suhu yang sejuk, pastinya dia berada dalam keadaan terpinga-pinga, terkejut dan takut. Lalu apakah yang dapat dia lakukan untuk menterjemahkan perasaannya ketika itu? Ya, hanya menangis.

Bayi di awal-awal kehidupannya, selagi dia masih belum tahu dan mampu mengawal emosinya, pasti menangis untuk segala unsur ketidakselesaan yang dia alami. Ibu bapa muda pula kebiasaannya pasti tertekan dengan keadaan ini.

Lalu apakah yang boleh dilakukan oleh ibu bapa saat anak menangis sesudah dipastikan perutnya diisi, lampinnya ditukar, ngantuknya telah hilang?

Kendong. Usahkan kata bayi kecil, anak yang sudah besar pun suka dikendong. Tidak kira didukung dengan tangan atau dengan alat sokongan, ia tetap menjadi pilihan.

Kerana matlamat untuk digendong itu sama, iaitu berada dekat dan selamat dengan si ibu atau penggendongnya.

Terdapat pelbagai jenis alat gendong yang dijual di pasaran, yang mahal dan yang murah. Namun yang bagaimanakah yang sepatutnya menjadi pilihan?

Pilihlah yang selamat, berkualiti dan selesa bagi si pemakai dan bayi yang dipakai. Para ibu bapa seharusnya tahu apa yang selamat dan apa yang tidak patut dalam pemilihan alat gendongan kerana yang akan dibawa itu adalah anak mereka yang sangat tidak ternilai harganya.


Saya mendapat ilmu mengenai gendongan bayi ini juga agak lewat, setelah Hamza berusia setahun. Sebelum itu saya memang sudah membeli kain gendong yang dipanggil ring sling sejak Hamza di dalam kandungan lagi.

Namun setelah Hamza semakin membesar dan saya terasa sakit-sakit badan setelah mendukungnya agak lama, saya mula mencari jenis gendongan yang lebih sesuai dan selesa. Dan saya memperoleh banyak ilmu menerusi grup Facebook Malaysian Babywearers.

Syarat-syarat gendongan yang selamat

Terdapat pelbagai jenis penggendong yang sesuai untuk dipakaikan ke anak mengikut usia dan perkembangan mereka. Contoh yang paling mudah, murah juga selamat adalah penggunaan kain batik lepas, sangat sesuai dipakai ketika bayi baru lahir.

Untuk Hamza yang sudah pun setahun setengah ketika itu, saya memilih Soft Structured Carrier (SSC). Dan rezeki kami mendapat SSC keluaran tempatan pada harga yang agak murah.


Alhamdulillah, saya dan anak selesa memakainya. Kini, ke mana-mana kami pergi saya pasti akan bawa SSC ini bersama. Hanya satu ini sahajalah pun yang kami mampu ada.

SSC mudahnya kerana ia menggunakan penetap (buckle) sepenuhnya. Terdapat juga Mei Tai yang perlu diikat mengikut keselesaan si pemakai manakala wrap adalah yang paling selesa tetapi pemakai perlu belajar dan mahir tentang jenis ikatan-ikatannya.

Itulah antara alat gendongan yang selamat dan ergonomik untuk dipakai. Ia memberi keselesaan optimum kepada si pemakai dan anak yang dipakainya. Untuk yang tercari-cari penggendong yang sesuai, silalah bandingkan pilihan-pilihan yang ada dan dapatkan harga yang terbaik mengikut bajet anda.

Selamat menggendong!

No comments:

Post a Comment