Sunday 10 May 2015

Hari-hari Hari Ibu

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR
Foto: Google


Bismillah
Assalaamu'alaikum

Ada kelainan tak entri setelah tamat tempoh berpantang 44 entri saya? Hehe.

Hari Ahad minggu kedua bulan Mei setiap tahun dikatakan sebagai hari sambutan Hari Ibu sedunia. Ketika inilah kelihatan di mana-mana sahaja perkongsian dari ibu-ibu tentang hadiah-hadiah, ucapan-ucapan yang diterima dari anak-anak mereka. Pastinya rasa hati berbunga-bunga dan bangga bukan?

Dari manakah sebenarnya asal-usulnya sambutan Hari Ibu ini? Apakah pula hukum menyambutnya? Saya bukanlah seorang alim ulama yang layak untuk menentukan hukumnya. Namun mahu saya kongsikan di sini setakat kemampuan memori dan pencarian saya.

Secara peribadi saya tidak pernah menyambutnya, tetapi pagi tadi saya telahpun mengucapkannya kepada mak saya. Hanya saja-saja, kerana tidak mahu beliau rasa tidak diingati (walaupun tinggal bersama). Validkah alasan itu? Saya tahu tidak..

Kerana apa? Kerana saya tidak pernah tahu asal-usulnya hari ibu ini. Saya cuma pernah membaca tentang perbincangan dan hukum-hakam mengenainya lantas tidak mengambil tahu tentangnya lagi.

Hari ini, barulah saya tergerak hati mencari maklumat mengenai sejarahnya. Pembaca boleh mencari atau baca di sini. Rupa-rupanya hari itu adalah hari yang dipilih seseorang sempena mengingati ibunya yang telah tiada. Ia kemudiannya mendapat sambutan lalu semua orang sekeliling pun turut menyambut pada hari yang sama.

Sebenarnya, tanpa mencari-cari sejarahnya pun, dengan yakin kita boleh katakan yang ianya bukan berasal dari Islam. Manakala menurut nabi Sallallahu alaihi wasallam pula, hari perayaan bagi kita umat Islam hanyalah dua; iaitu Eid al-Fitri dan Eid al-Adha. Jadi dengan dua fakta ini sahaja, kita dengan mudah boleh menolak perayaan atau sambutan apa pun yang selainnya. Katanya kita sayang nabi?

Jadi apa-apa sambutan yang nabi tidak pernah sambut jatuh haram? Bagaimana dengan hari lahir, hari bapa, hari kanak-kanak sedunia? Sebenarnya setiap dari kita ini bertanggungjawab mencari ilmu, bacalah, kajilah, lalu ambillah pendapat yang paling baik, yang paling diyakini. Jika kita meyakini ianya harus dan tidak haram, maka kitalah yang bertanggungjawab ke atasnya. Memang ada yang mengharuskan, atas dasar mengeratkan hubungan baik dan ia bukan perkara berkaitan ibadah (walaupun berbuat baik dengan ibu itu ibadah).

Setelah saya mengetahui sejarah ini, tertanya-tanya pula, kenapa saya mahu menyambut dan mengenang ibu orang lain yang tidak saya kenal pun siapa?

Bagi sesiapa yang melihat saya ada mengucapkannya di mana-mana, anggaplah ia sekadar meraikan rakan-rakan yang memilih untuk menyambutnya. Jika itu khilaf saya, maka keampunan saya panjatkan pada yang Maha Esa.




No comments:

Post a Comment