Saturday 9 May 2015

Resepi Ringkas: Biskut Kraker Lobak Berkeju

Teks dan foto: NOR AFZAN ABD KADIR


Sudah agak lama saya buatkan biskut ini untuk Hamza, baru mendapat giliran untuk saya poskan di sini. Percubaan pertama saya buatkan dua adunan kerana saiz satu adunannya agak kecil, habis dimakan si kecil dalam satu hari!

Keesokannya saya buat lagi dua kali ganda adunan supaya dapat dikongsi bersama-sama sepupu-sepupunya.

Asal-usul resepi ini seingat saya dapat dari perkongsian seorang ahli grup Facebook Organic, Non-GMO, Antibiotics & Hormones Free Group. Maaf kerana tidak mencatat. Di sini saya kongsikan resepinya yang sudah dialih bahasa.

Bahan-bahan yang diperlukan:
1/2 cawan tepung serbaguna
1/2 cawan lobak merah yang disagat
2 sudu besar keju cheddar yang diparut
1 sudu besar mentega yang dicairkan
1/2 sudu kecil serbuk penaik
1/2 sudu kecil garam (pilihan)

Cara-caranya:
1. Campurkan tepung dan lobak merah (diperahkan sedikit jus lobaknya).
2. Masukkan kesemua bahan-bahan lain. Gaulkan sehingga sebati.
3. Tambahkan minyak atau tepung jika perlu sehingga mendapat tekstur doh yang sesuai.
4. Canaikan nipis-nipis dan bolehlah diterap mengikut bentuk yang disukai.
5. Bakar dalam oven dengan suhu lebih kurang 170c untuk 20 minit atau sehingga masak.




Biskut kraker ini rangup dan mungkin agak sedikit keras. Sesuai untuk anak-anak yang sudah ada gigi dan mampu untuk mengunyah dengan baik. 

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment