Friday 20 March 2015

4 Peringkat Pembersihan Gigi Anak Saya

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR


Perjalanan dalam pembersihan gigi Hamza bukanlah sesuatu yang mudah. Seawal lima bulan dua batang giginya di bahagian atas mula muncul. Sebagai ibu pasti teruja melihat gigi pertama anak keluar. Tidaklah saya tahu ketika itu bahawa semakin awal gigi bayi keluar, kemungkinan untuk gigi itu rosak awal juga semakin tinggi. Mungkin kebetulan namun itulah yang dialami Hamza pada usianya 20 bulan kini. Di sini ingin saya coretkan peringkat-peringkat yang telah kami lalui.

1. Dari lahir hingga 3 bulan
Saya hanya menggunakan kain basah untuk mengelap bahagian dalam mulut setiap pagi selepas mandi.

2. 3 bulan hingga 5 bulan (gigi pertama tumbuh)
- Menggunakan berus gigi plastik yang perlu disarungkan pada jari orang dewasa.
- Mengelap lidah menggunakan kain basah untuk membersihkan kerak susu.

3. 6 bulan hingga 12 bulan
- Mula mencari berus gigi yang sebenarnya apabila muncul lagi dua batang di kiri dan kanan.
- Berus gigi Jordan khas untuk bayi itu memang lembut dan Hamza suka untuk diberuskan giginya.
- Hanya memberus gigi kosong tanpa ubat.
- Memberus hanya sekali sehari selepas mandi pada awal pagi.
- Akan ada masa-masanya dia menolak untuk diberuskan gigi (mungkin sakit kerana ingin keluar gigi yang baharu), saya akan mengelap giginya dengan kain yang dibasahkan dengan sedikit minyak kelapa dara.

4. Setahun ke atas
- Selepas setahun saya perhatikan sebatang gigi Hamza seakan mengalami kerosakan. Saya teruskan sahaja memberus dan mengelap dengan minyak kelapa sesekali seperti biasa.
- Pemakanan Hamza sangat dijaga jadi saya agak bingung mencari punca kepada masalah gigi anak saya ini.

Gigi Hamza ketika 17 bulan

- Semakin bertambah umur, semakin bertambah juga kadar kerosakan itu sehingga berjangkit ke gigi sebelah. Saya mula mencari maklumat yang lebih banyak. Antara dapatan saya dari hasil pembacaan:

(1) Terdapat ramai ibu yang berkongsi masalah yang sama. Ada anak yang dijaga rapi, sentiasa memberus gigi sama ada dengan ubat atau tanpa ubat, ubat berfluorida atau tanpa fluorida, tetap juga berlaku masalah kerosakan gigi. Ada pula anak yang biasa memakan gula-gula dan makanan ringan, jarang memberus gigi, tetapi giginya cantik berseri tanpa kerosakan. Jadi bagaimana?

(2) Ada kemungkinan si ibu tidak mengambil sumber kalsium yang cukup ketika dia mengandung. Jika ini adalah puncanya, dalam diet si anak perlu ditambahkan sumber makanan yang mengandungi khasiat ini.

(3) Ada ibu bapa yang pergi berjumpa pakar, kemudian menggunakan ubat yang boleh membantu mengurangkan atau melambatkan proses kerosakan gigi. Ubat itu tidak akan mengembalikan keadaan gigi sebagaimana asalnya.

(4) Bagi ibu bapa yang ingin menggunakan kaedah yang lebih selamat dan alami, menggosok gigi dengan minyak kelapa dara adalah cara yang baik untuk diamalkan dan saya memilih kaedah ini.

Oleh kerana Hamza telah diberi ubat gigi setelah umurnya lebih setahun (hanya mencecah hujung berus gigi pada ubat gigi), agak sukar saya ingin menukar tabiat ini. Sehinggalah baru-baru ini apabila neneknya secara tidak sengaja terbuang ubat giginya kerana disangkakan telah habis, saya nekad untuk tidak membelikan ubat gigi yang baharu. Apa yang saya lakukan?

- Letakkan minyak kelapa dara pada berus giginya dan menggosok gigi saya di hadapan dia dengan gembiranya. Dia akan minta berus gigi itu dan mahu lakukan yang sama sendiri.

Setiap kali waktu memberus gigi saya akan lakukan yang sama. Walaupun dia mahu memberus gigi begitu namun dia tetap kelihatan kurang selesa setiap kali memberus (mahu cepat siap dan enggan membuka mulut lagi). Jadi saya fikir mungkin faktor berus gigi itu sendiri yang menyebabkan dia kurang selesa.

Suatu hari, ketika mencari-cari barang di kedai Mr. DIY, saya terpandang pada satu berus gigi kanak-kanak yang agak lain dari yang biasa. Kerana harga yang agak murah, saya membelinya dengan niat untuk dicuba dahulu. Alhamdulillah, pertama kali cuba memberus nampak dia sangat sukakan berus gigi baharunya itu. Malah masa menggosok menjadi lebih lama!

Berus gigi Raiya bersama botol minyak kelapa.

Kini tugas menggosok gigi anak menjadi lebih mudah. Hamza sudah suka memberus giginya dengan menggunakan minyak kelapa dara! Buat ibu bapa yang anak mereka menghadapi masalah yang sama di luar sana, mungkin anda boleh usahakan cara ini. Atau sekiranya anda ada kaedah yang lebih baik lagi, silalah berkongsi dengan saya di sini.

Harapan saya semoga kerosakan gigi awal anak-anak kita akan lebih terkawal dan tidak akan menjadi lebih teruk lagi. Seterusnya gigi kekal mereka akan tumbuh dengan kuat, cantik serta sihat. Amin.

No comments:

Post a Comment