Tuesday 17 March 2015

Andai Kupunya Sebuah Rumah

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR

Kali ini saya mahu berpuisi, walau ini mungkin yang pertama kali dalam hidup ini. Sekadar meluah impian di hati, sekaligus menjadi motivasi diri.


Andai kupunya sebuah rumah
Biar hanya rumah kontena
Aku mahu tenang di dalamnya
Selesa bersama yang tercinta

Hangat yang tidak terlalu hangat
Dingin yang tidak terlalu dingin
Yang sedang-sedang saja

Akan kuletak sebuah TV
Untuk digunakan apabila perlu
Bukanlah lagu bukan drama merapu
Kerna itu bukan keperluanku

Akan kuhias sehabis ringkas
Untuk Hamza bergerak bebas
Tiada mainan bergunung-ganang
Laman di luar jadi taman permainan

Segala barangan di dapur
Isian dalam peti sejuk
Aku yang akan pastikan
Tiada apa-apa yang kami tidak makan

Menjadikan ilmu sebagai hiburan
Pastinya rumah dipenuhi buku
Bahagianya hidup di dalam taman ilmu
Oh, aku rindukan buku-bukuku

Halaman yang luas bercucuklah tanam
Sayur-sayuran juga buah-buahan
Untuk santapan, untuk jualan
Mudahnya, tinggal petik dengan tangan

Rumah yang kuharap aku takkan malu
Sekiranya Rasulullah melawatiku
Hanya amalan sahih di dalamnya
Tiada yang lainnya selain itu

Mudahlah sahaja rumah impianku
Mendapatkannya itu yang belum tentu
Tiada yang mustahil jika sudah tertulis
Mungkin aku, mungkin anakku

Wahai anak, doakan ibumu
Agar kubisa berusaha semampuku
Namun andai bukan rezeki kita dunia ini
Ya Rahman, berikanlah kami yang lebih baik di syurgaMu nanti!

No comments:

Post a Comment