Monday 23 March 2015

Sakit Kepala dan Rawatannya

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR


Sejak dua hari lepas saya diserang sakit kepala a.k.a. migrain. Agak lama sudah tidak mengalaminya. Terdapat banyak kemungkinan seseorang boleh diserang sakit kepala. Kali ini saya ingin membincangkan dari perspektif seorang ibu yang menyusukan anak.

Hampir saya terlupa yang saya sedang menyusukan, jumlah cecair yang masuk ke dalam perut saya perlu dikekalkan dalam kuantiti sekurang-kurangnya dua liter, sebaik-baiknya sehingga tiga liter dalam sehari. Ketika asyik memikirkan kemungkinan sebab-musabab saya diserang sakit kepala kali ini, atas pertanyaan seorang sahabat baharulah saya tersedar yang saya telah kurang mengambil air minuman pada hari sebelumnya.

Antara sebab-sebab lainnya:
- Mengambil makanan yang agak tinggi kandungan garam seperti maruku, kerepek dan bebola daging dalam hidangan bakso.
- Cuaca panas terik sekarang ini. Umum mengetahui perlunya badan mengekalkan tahap kelembapannya.
- Tekanan perasaan disebabkan cuaca dan masalah hidup.

Sejak sebelum melahirkan anak lagi saya sudah tidak mengambil ubat-ubatan hospital/klinik bagi menghilangkan kesakitan akibat sakit kepala ini. Saya hanya bertahan dengan menyapu minyak angin, mengurut kepala, mencuci rambut kemudian tidur.

Setelah banyak membaca dari pelbagai sumber dari pengamal remedi semulajadi, saya mengetahui terdapat beberapa kaedah alternatif yang boleh diamalkan bagi tujuan mengurangkan sakit kepala ini. Antaranya adalah seperti berikut:

1) Mengunyah badam beberapa biji. Ikutlah beberapa biji yang mahu diambil tetapi sebaiknya dalam bilangan ganjil seperti tiga, lima atau tujuh kerana nabi Sallallahu alaihi wasallam sukakan bilangan ganjil.

2) Menumbuk biji habbatussauda di dalam uncang kain yang kecil dan dihidu baunya. Sebaiknya dilakukan ketika hendak tidur.

3) Menghiris bawang putih senipis yang boleh kemudian lekapkannya pada dahi. Boleh cuba dengan kuantiti yang sedikit sahaja dahulu kerana sifat panas bawang putih itu agak kuat. Biarkan sehingga kering dan boleh diulang lagi jika perlu.

4) Menghidu haruman lavendar atau peppermint essential oil menggunakan air humidifier jika ada. Haruman ini sangat menenangkan sekaligus memberikan kesan yang tenang pada penghidunya.

5) Memakan sumber makanan yang bersifat anti-radang seperti minyak zaitun, cuka epal yang dibancuh dengan sedikit madu, sayur-sayuran hijau dan sebagainya.

Terdapat pelbagai lagi remedi yang dapat membantu masalah sakit kepala ini. Saya coretkan di sini hanya beberapa darinya sahaja. Namun jika kita tahu puncanya, pastikan kita rawat yang itu dahulu. Contoh dalam kes saya; kekurangan air dalam badan, maka minumlah air kosong sedikit demi sedikit dengan kerap sehingga keperluan air dalam sehari itu dipenuhi. Remedi di atas akan membantu mengurangkan ketidakselesaan yang dialami sepanjang sakit kepala itu berlangsung.

Semoga coretan di atas ada manfaatnya buat yang membaca. Jaga kesihatan sebaiknya ya kawan-kawan. Ibu sihat, anak gembira!

No comments:

Post a Comment