Sunday 15 March 2015

Hati-hati Urusniaga Online

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR


Topik Safiyya TV9 yang sempat saya tonton hari ini ada mengenengahkan isu ini; Penipuan Jual-beli Internet.

Dalam diam-diam saya sebenarnya sudah dua kali ditipu melalui medium internet ini yang melibatkan jumlah wang yang agak besar. Ia bukanlah sesuatu yang suka untuk saya kenang-kenangkan lagi tetapi atas dasar tanggungjawab, saya rasa terpanggil untuk berkongsi kisah-kisah ini dengan harapan agar ia boleh dijadikan pedoman dan peringatan pada yang lain.

Kes pertama berlaku dalam tahun 2004. Bermula dengan didatangi sebuah emel dari seseorang yang mengaku seorang peguam yang sedang menguruskan kes kliennya yang telah meninggal dunia. Dia meminta pertolongan saya untuk dipindahkan sejumlah harta si mati yang sangat besar jumlahnya ke akaun saya di Malaysia bagi mengelakkan harta itu dibekukan oleh bank di sana. Kebetulan katanya nama ayahanda saya dan si mati adalah sama, jadi dia merasakan saya adalah antara yang layak 'mewarisi' harta tersebut.

Tanpa usul periksa, saya pun bersetuju atas dasar menolong selain dijanjikan sebahagian daripada harta sebagai upahnya. Bermulalah episod bertukar dokumen pengenalan, surat-menyurat dan kemudian saya diminta beberapa kali membuat pindahan wang kepada peguam tersebut untuk melancarkan urusan. Masuk kali kedua wang dipindahkan saya mula merasakan ada sesuatu yang tidak kena, baharulah saya mula mencari maklumat yang berkaitan. Ternyata itu adalah sejenis penipuan internet yang ligat mencari mangsa di seluruh dunia. Dengan penyesalan yang amat, saya terus menamatkan segala jenis perhubungan dengan orang tersebut walau tetap dihubungi berkali-kali. Kes ini berakhir begitu sahaja.



Kes kedua, baharu sahaja setahun yang lalu. Kali ini atas transaksi jual-beli telefon bimbit. Saya yang ketika itu sedang mencari-cari telefon baharu yang mempunyai fungsi-fungsi yang saya perlukan, sentiasa memeriksa laman mudah.my untuk mendapatkan harga terbaik. Ramai penjual yang telah saya hubungi sehinggalah suatu malam saya melihat iklan baharu, menawarkan pakej dan harga yang amat menarik. Terus saya hubungi penjual menerusi Whatsapp dan meminta keterangan lanjut bersama gambar-gambar barang.

Agak berpuas hati, saya teruskan dengan pembayaran keesokannya. Dari sebelum Tahun Baru Cina sehingga beberapa minggu kemudian barangan masih tak kunjung tiba. Si penjual masih meyakinkan saya bahawa barangan akan sampai. Sehinggalah nombor yang pernah saya hubungi sebelum itu dijawab oleh seseorang yang mendakwa tidak tahu apa yang saya perkatakan, manakala status whatsapp juga sudah tiada lagi, fahamlah bahawa saya sudah terkena.

Kali ini saya ke balai polis membuat laporan lengkap, dari balai polis terdekat sehingga ke balai polis bahagian jenayah komersial, saya mengusung anak bersama. Si pegawai melayan dan mengambil kes dengan baik, namun memberi peringatan awal kepada saya bahawa kemungkinan untuk saya mendapat kembali wang adalah sangat nipis, atau tiada. Kes dimasuk ke dalam fail untuk rekod sahaja kerana saya tidak mahu meneruskan, memikirkan kesukaran yang bakal saya hadapi untuk turun naik ke mahkamah dengan hasil yang pasti tiada. Sangat menjengkelkan. Undang-undang kita sebenarnya berpihak kepada pemangsa-pemangsa yang rakus mencuri duit mangsa di luar sana. Mangsa akan terus menjadi mangsa, pemangsa akan terus menjadi pemangsa. Inilah Malaysiaku.

Sesuatu yang saya pelajari dari perkongsian rakan-rakan di laman sosial, jika kes penipuan seperti ini berlaku, adalah baik mangsa membuat laporan juga ke tribunal pengguna. Di sana ada kemungkinan mangsa akan mendapat pembelaan yang sewajarnya, bergantung kepada fakta kes.

Jadi nasihat saya, sentiasalah berhati-hati ketika ingin membuat urusan jual beli melalui internet. Pastikan anda kenal siapa si penjual atau maklumat penting tentang mereka mudah didapati. Berurusniagalah dengan mereka yang terbukti boleh dipercayai, contohnya seperti kami di akademi ini :) Semoga kita dilindungi Allah daripada menjadi penipu dan tertipu dengan penjual yang tidak bermoral sebegini. Teruskan memberi sokongan kepada kami.

No comments:

Post a Comment