Thursday 26 March 2015

Minyak Kelapa Dara (VCO)

Teks dan foto: NOR AFZAN ABD KADIR


Kelihatan resit Cosway di situ? Sebenarnya nak cerita yang bulan ini ada tawaran menarik dari Cosway untuk produk Virgin Coconut Oil (VCO) keluaran Country Farm ini. Dua botol 500ml berharga RM59 sahaja (harga biasa RM36.90 sebotol). Mujur sempat untuk saya dapatkan sebelum akhir bulan ini. Saya bukan ahli Cosway namun saya mendapat maklumat ini daripada rakan yang berkongsi di facebook (terima kasih rakan!) beberapa minggu yang lalu.

Buat yang baharu kenal dan belum pernah mengambil VCO ini tentu akan bertanya; ada apa dengan VCO? Seperti saya sendiri yang sudah agak lama mendengar tentangnya namun tak pernah pun terfikir untuk mencari sehinggalah ketika saya berada pada trimester terakhir kehamilan. Dari maklumat yang saya baca, VCO amat bagus untuk diamalkan pada penghujung kehamilan atas sebab kebaikannya yang sangat banyak.

VCO yang bagus untuk dimiliki adalah yang dihasilkan melalui kaedah perahan sejuk (cold pressed), tidak disuling (unrefined) dan penanamannya secara organik. Akhir-akhir ini terdapat pelbagai keluaran VCO dari banyak pengeluar dengan jenama masing-masing. Saya hanya pernah mencuba tiga jenama yang setiap satunya memberikan rasa yang berlainan. Jika ditanya pada saya mana satu yang terbaik, saya akan katakan saya memilih yang paling ekonomi dan rasanya 'ringan'. Itulah jenama Country Farm yang paling lama saya dan anak gunakan.

Ingin saya berkongsi sedikit di sini manfaat-manfaat yang ada pada VCO dari apa yang sendiri rasai dan melalui pembacaan. Jika dibuat pencarian, kita akan berjumpa dengan pelbagai khasiat dan kebaikan yang ada pada VCO. Antaranya seperti di bawah:

1) Memudahkan pembuangan air besar bagi yang mengalami masalah sembelit. Ini sangat membantu terutama ketika mengandung dan selepas melahirkan yang mana masalah sukar membuang air akan dialami oleh ramai wanita. Ia juga membantu bayi dan anak kecil yang mengalami masalah yang sama.

2) Aplikasi VCO pada kawasan perineum pada akhir kehamilan akan membantu mengelastikkan lagi pembukaan faraj wanita bagi membantu memudahkan kelahiran. Terdapat ramai yang berkongsi bahawa jika dilakukan secara kerap dan betul, tidak akan berlaku sebarang koyakan yang memerlukan jahitan ketika melahirkan. Jika di hospital, prosedur episiotomi juga dapat dielakkan.

3) Untuk yang menderita penyakit kulit seperti ekzema juga bagus untuk menggunakannya, untuk sapuan dan juga dimakan. Namun perlu untuk diuji dahulu kesesuaian kulit dengan melakukan 'patch test' di mana sedikit VCO dioles pada kawasan tersembunyi di bahagian tubuh yang mengalami masalah dan lihat jika terdapat kesan yang lebih teruk selepas beberapa ketika. Jika tiada maka bolehlah digunakan VCO bagi tujuan memulihkan ekzema.

4) Menggantikan minyak bayi (baby oil) komersial yang kebanyakannya mengandungi bahan kimia yang tidak bagus untuk disapu pada kulit bayi. Kulit bayi akan sentiasa lembab dan tidak perlu lagi disapukan bedak talkum.

5) Dijadikan minyak rambut bagi melebatkan rambut. Boleh juga dibuat bancuhan VCO dan perahan lemon untuk masalah kulit kepala gatal dan kelemumur. Sapukan pada kulit kepala setiap hari dan bolehlah disyampu seperti biasa selepas itu.

6) Menggantikan minyak masak untuk alternatif yang lebih sihat. Tidak seperti minyak kelapa sawit yang hanya boleh diulang guna maksima tiga kali, VCO boleh digunakan berkali-kali tanpa masalah. Jika anak anda sangat gemarkan makanan bergoreng maka ini adalah cara yang paling selamat. Selain sihat, rasanya juga lebih enak.

7) Menggantikan mentega dalam pembikinan kek dan biskut. Seperti di atas, ia juga pilihan yang lebih sihat.

8) Membantu meningkatkan sistem imun anak dan orang dewasa. Pengambilan secara kerap setiap hari akan menyediakan sistem tubuh kita untuk lebih kuat melawan penyakit. Anak-anak yang mengamalkan VCO juga tidak mudah diserang penyakit.

9) Membantu penurunan berat badan bagi yang bermasalah.

10) Sangat baik digunakan untuk kesihatan dalam mulut. Berkumur dengan VCO setiap pagi sebelum gosok gigi dan sarapan selama lebih kurang 20 minit kemudian ludahkan pada bakul sampah, baharu berus gigi seperti biasa. Terlalu lama? Selepas solat Subuh boleh mula dan sambil anda membasuh baju, menyediakan sarapan, 20 minit akan berlalu :). Kenapa tidak dibuang ke dalam sinki terus? Sepertimana minyak masakan yang lain juga, lama kelamaan ia dikhuatiri akan menyebabkan sinki tersumbat. Maka elakkanlah dari awal.

Hamza sekarang memberus gigi dengan VCO sahaja :)

VCO boleh diminum terus. Bagi yang baharu boleh mulakan dengan sesudu besar di waktu pagi dan sebelum tidur. Untuk anak kecil, mulakan dengan sesudu kecil. Bayi yang sudah mula makan makanan pelengkap boleh bermula seawal 6 bulan, dengan dicampurkan ke dalam susu atau makanannya. Dos boleh ditingkatkan mengikut keperluan terutama ketika tak sihat.

Setakat ini yang mampu dicoretkan buat masa ini. Amalkanlah VCO untuk kesihatan yang baik seisi keluarga.

7 comments:

  1. Terima kasih utk info yg sgt berguna! :)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih utk info yg sgt berguna! :)

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum , sya nk tnya klau untuk pnyakit tiroid boleh makan VCO tak ??

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum , sya nk tnya klau untuk pnyakit tiroid boleh makan VCO tak ??

    ReplyDelete
  5. cara mkn utk ibu hamil mcm mner yea?

    ReplyDelete
  6. cara mkn utk ibu hamil mcm mner yea?

    ReplyDelete
  7. Pengeluar vco (cold pressed) ,, call 019.203.5395 .. Rm 12 /100 ml.
    Rm 69 / 1 liter.. pengalaman lebih 5 tahun

    ReplyDelete