Sunday 29 March 2015

Resepi Ringkas: Angle Hair Bolognese & Baked Sliced Potatoes

Teks dan Foto: NOR AFZAN ABD KADIR

Entah apa mimpinya, semalam dan hari ini saya memilih untuk memasak resepi ala barat. Tidak merancang pun, saat-saat akhir ideanya datang sendiri, kebetulan bahan-bahan pun sedia ada.

Saya kongsikan dua jenis masakan mudah ini dalam satu entri sahaja kerana sangatlah ringkas caranya pun.

Angle hair bolognese

Selalunya antara makanan yang Hamza tak akan menolak adalah bihun goreng. Buatlah berapa kali pun dia tetap akan makan, kecuali jika perutnya tak sedap. Jika sesekali bosan, dia akan mahu meminta nasi yang sedang saya makan.

Kali ini saya ingin mengenalkannya dengan tekstur baharu dalam makanan dan saya memilih angle hair sebagai transformasi berbanding spaghetti kerana bentuknya yang lebih halus, jadi diharapkan ia lebih mudah untuk menyerap bahan masakan dan membuatkannya lebih berasa.

Disebabkan saya mahu menjimatkan masa, maka saya memasak sekali sahaja yakni tidak mengasingkan untuk saya dan anak saya sepertimana kebiasaannya. Jadi bolehlah saya katakan kami memakan makanan Hamza pada hari itu.

Bahan-bahan yang diperlukan:
Angle hair setengah bungkus (lebih kurang 200gram), direbus mengikut arahan pada pek
2 biji tomato saiz besar dikisar
Sebatang lobak merah disagat
Semangkuk isi ayam yang dicincang
1/2 biji bawang Holland dipotong dadu
3 ulas bawang putih dicincang
Sedikit cheddar cheese
Sedikit lada hitam, lada putih dan mixed herbs

Cara memasaknya:
- Panaskan minyak zaitun dan sedikit mentega tanpa garam.
- Tumis kedua jenis bawang sehingga naik bau.
- Masukkan tomato yang dikisar tadi. Kacau hingga pecah minyak.
- Masukkan isi ayam dan lobak merah.
- Tambahkan bahan-bahan lain selepas itu.
- Apabila semua sudah sebati, tuangkan angle hair yang sudah ditoskan.
- Kacau sehingga sebati.

Tanpa garam, gula dan bahan perasa, ia sudah cukup semuanya (sebagaimana juga kata-kata kakak saya yang bertamu dan turut merasa). Saya yang dahulunya berasakan bahawa membuat sos bolognese sendiri itu adalah terlalu payah, kini percaya sebaliknya! Selain ia juga adalah versi yang jauh lebih sihat serta selamat untuk si kecil mahupun dewasa, berbanding dengan yang sangat mudah didapati dari rak di pasaraya.

Alhamdulillah, biarpun pada mulanya Hamza seakan tidak berminat melihat rupanya, namun apabila sudah makan bersama, mama pula yang tak diberi peluang menyuap mulut sendiri! Malah bertambah lagi. :) Inilah antara kebahagiaan yang dirasai oleh kaum ibu apabila si anak suka memakan apa yang dimasakkan untuknya.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Resepi kedua, kentang bakar, saya yang teringin untuk mencuba membuatnya hanya kerana rupa bentuknya yang cantik.

Sliced baked potatoes and salsa
Cuma ambil beberapa biji kentang, bersihkan sebersihnya. Kemudian potong-potongkan dia tanpa putus seperti dalam gambar. Cairkan mentega dan campurkan sedikit serbuk lada hitam dan herba campuran. Sapukan pada kentang dan celah-celahnya menggunakan berus. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200°c selama 50 minit atau sehingga masak. Boleh dikeluarkan untuk disapu mentega lagi supaya permukaan kentang tidak kering. Masa sepuluh minit terakhir bolehlah dikeluarkan dan ditabur parutan keju di atasnya, kemudian bakar lagi untuk mencairkan keju.

Saya buatkan salsa ringkas; timun dan tomato yang dipotong dadu, diperah lemon sedikit dan digaul bersama minyak zaitun sebagai sampingannya.

Baiklah, yang ini Hamza tidak mahu makan :).

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment