Thursday 12 March 2015

Apa Ada Dengan SAHM, WAHM, SOHO?

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR


Bismillah

Ketiga-tiga istilah ini bukanlah baharu, tetapi agak ramai juga saya terlihat ada yang masih tertanya-tanya; apa dia SAHM, WAHM dan SOHO itu?

Secara umumnya, bolehlah saya ringkaskan maksud istilah-istilah di atas begini:

SAHM: Stay At Home Mom
Bermakna ibu suri rumahtangga sepenuh masa. Mereka menjalankan tugas asasi rumahtangga sehari-hari seperti memasak, membasuh, mengemas, mengurus anak-anak dan suami dan yang seumpamanya. Mereka tidak melakukan pekerjaan 'rasmi' yang memberikan hasil dalam bentuk wang ringgit kepada diri mereka sendiri. Jika mereka memang diberi gaji oleh suami setiap bulan atas dasar ihsan suami isteri maka akan termasuklah dalam kategori ini. Amat beruntunglah isteri-isteri yang sedemikian.

WAHM: Work At Home Mom
Selain menjalankan tugas-tugas asasi di atas, ibu-ibu ini juga turut melakukan aktiviti-aktiviti lain yang memberikan pulangan wang kepada mereka. Antaranya melalui perniagaan kecil-kecilan dari rumah ataupun memberikan perkhidmatan dalam bidang yang mereka pakar tentangnya kepada orang lain seperti khidmat nasihat yang melayakkan mereka dibayar yuran professional. Ini boleh dilakukan secara atas talian atau di luar talian.

SOHO: Small Office Home Office
Nah. Ini adalah keperluan utama untuk ibu-ibu yang berada dalam kategori WAHM. Bergantung kepada keperluan, mungkin sebuah bilik khas diperuntukkan untuk tujuan ini atau sekadar ruang kecil di dalam bilik mahupun di ruang tamu yang dapat menempatkan sebuah meja, kerusi, komputer, pencetak, fail-fail dan alatulis.


Gerakan ibu-ibu berkerjaya di Malaysia nampaknya semakin menuju ke arah menjadikan diri mereka dalam golongan WAHM mutakhir ini. Tidak keterlaluan jika dikatakan, kebanyakan WAHM memiliki sekurang-kurangnya segulung ijazah, malah tidak sedikit daripada mereka bergelar doktor falsafah (PHD). Yang agak memeranjatkan, kebanyakannya berjaya menjadi WAHM dalam bidang yang sama sekali tiada kaitan dengan apa yang mereka pelajari selama ini. Mengapa?

"Jadi tak perlukah saya belajar tinggi-tinggi jika saya sudah nampak bahawa saya akan melakukan yang sama juga suatu hari nanti?" Terdetik persoalan di hati seorang pelajar lepasan SPM. "Mengapa saya harus melanjutkan pelajaran lagi?"

Kita semua akan melalui perjalanan ini. Sangat perlu untuk kita menuntut ilmu, tidak kira apakah bidangnya, yang pentingnya minat. Minat ini pula bisa berubah-ubah. Seperti saya yang dahulunya sangat minat dengan subjek perakaunan, setelah hampir lapan tahun berada dalam bidangnya, saya merasakan bahawa jiwa saya bukan lagi di situ. Antara sebabnya adalah kerana ianya menuntut terlalu banyak masa sehinggakan pejabat itu adalah rumah pertama saya.

Semua ini tidak bermakna bahawa pengajian yang selama bertahun-tahun di universiti itu tidak berguna. Adakah kita di universiti belajar semata-mata untuk bekerja? Tidak, universiti adalah sebahagian dari perjalanan hidup kita. Kita belajar berinteraksi dengan orang ramai, mengurus masa, mencari maklumat (yang akan berterusan di alam pekerjaan), semua yang akan menjadikan kita lebih dewasa dan lebih bijak menjadi manusia. Bijak, cerdik, pandai; itulah kualiti yang diperlukan untuk menjadi seorang ibu! Ibu yang bijak bakal melahirkan anak yang juga bijak lagi bermanfaat menjadi seorang manusia. Bagaimana kita mahukan pemimpin negara pada masa akan datang? Begitulah caranya kita perlu mendidik anak kita dari sekarang.

Dengan ilmu yang benar, inshaAllah, SAHM, WAHM akan memberi sumbangan yang besar untuk negara pada masa hadapan.


No comments:

Post a Comment