Sunday 5 April 2015

Bagaimana Berinteraksi Dengan Sebaran Media Sosial

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR


Mutakhir ini kelihatan semakin banyak berita-berita yang menyedihkan dikongsi dan disebarkan di laman sosial. Dari kisah bayi dibuang, anak kecil didera secara kejam, bayi maut di tempat pengasuh, kemalangan jalan raya yang mengakibatkan bayi sehingga yang terbaharu, kanak-kanak terjatuh dari tempat yang tinggi.

Kebanyakannya melibatkan anak-anak, semuanya menyeramkan dan menyedihkan. Jika melibatkan kanak-kanak, maka sudah tentulah ianya akibat tindakan atau kecuaian orang yang lebih tua.

Sejak detik pertama sesuatu peristiwa itu berlaku, pasti ada pihak yang sempat merakamkan kejadian tersebut, sama ada dalam bentuk gambar atau video. Dengan mengarang sedikit sebanyak ayat, gambar atau video itu diposkan ke laman sosial seperti facebook dan sebagainya. Dan dalam masa beberapa minit sahaja, ianya telah pun dikongsi oleh seberapa ramai manusia di alam maya ini. Tanpa kita ketahui pun, apakah rakaman itu asli, apakah fakta di dalam berita itu benar. Kecuaian orang yang terlibat dalam peristiwa itu dihighlightkan, dikecam, dikeji sambil mendoakan yang bukan-bukan. Rupa dan tubuh badannya ditayangkan tanpa berselindung lagi.

Bayangkan, bayangkan tuan-tuan, jika kita, jika kita yang berada di tempat tersebut. Jika yang menjadi mayat itu adalah anak kita, adakah kita mahu diperlakukan yang sama? Di manakah ruang untuk kita ketika itu? Ruang untuk berasa berdosa, ruang untuk bertaubat, ruang untuk bersedih dan berkabung serta menenangkan diri? Di kala seluruh manusia mendoakan keburukan buat kita?

Percayalah, bagi manusia yang waras akalnya, pasti akan berasa menyesal jika tragedi itu adalah disebabkan kecuaiannya. Tidaklah sesekali dia mahukan ianya berlaku sedemikian rupa.

Bagaimanakah sebaiknya yang boleh kita lakukan jika terbaca atau ternampak situasi-situasi sebegini? Jika kita yang ternampak, segeralah laporkan kepada pihak yang berkuasa. Jika ingin berkongsi, cukuplah menceritakan secara umumnya, dengan iktibar yang boleh dipelajari. Tidak perlu mengambil gambar, jika ia melibatkan aurat dan aib manusia, atau kejadian yang terlalu ngeri. Cukuplah hanya menghantarkannya kepada pihak yang berkuasa dan biarkan yang arif yang menguruskannya.

Marilah kita mula menyebarkan cerita bahagia, cerita yang memberikan aura positif buat yang membacanya. Kurangkanlah mencari-cari lalu menyebarkan cerita-cerita sedih, lalu menyedihkan perasaan orang-orang yang terlibat dan mereka yang membacanya.

Doakanlah agar yang pergi itu mendapat rahmat Tuhannya, yang terlibat itu mendapat pengajaran dan keampunanNya.


No comments:

Post a Comment