Wednesday 8 April 2015

Gangguan Bekalan Air

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR
Foto: Google


Bangun-bangun untuk Subuh pagi tadi, ke bilik air menggosok gigi. Terasa air paipnya kecil betul. Biasanya kalau kecil maknanya adalatangan-tangan kecil yang bermain dengan pili air utama di luar rumah. Tidak mungkin seawal ini mereka sudah bermain, bangun tidur pun belum lagi.

Selesai mengambil wuduk, kelihatan seperti tiada air yang menitik lagi walau sudah dipusing habis. Oh, agaknya air sudah tiada kesan daripada kes tumpahan minyak diesel di Sungai Johor minggu lepas. Hati sudah mula risau, berapa lama agaknya?

Air yang ditadah sejak kes tersebut dilaporkan belum disentuh lagi. Hendak ditambah tadahan pun sudah tak sempat. Mujur juga rumah ini masih ada tangki air, tidak seperti sebahagian rumah yang lain yang sudah membuang tangki mereka. Tidaklah tahu berapa lama bekalan yang ada dapat bertahan untuk menampung keperluan isirumah tiga dewasa dan empat kanak-kanak ini. 

Datang pula khabar yang dihantar oleh kakak bahawa gangguan bekalan air ini mungkin akan berlanjutan sehingga lima hari! Itu adalah jawapan dari pihak Syarikat Air Johor (SAJ) apabila pertanyaan dibuat olehnya melalui telefon. Semua kawasan perumahan yang berdekatan termasuklah juga di Kota Tinggi dan Taman Pelangi di bandaraya sana mengalami nasib yang sama, jadi ke mana lagi dapat kami pergi? 

Setelah bersarapan seringkasnya, saya memandikan Hamza dengan kurang dari dua gayung air, sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelum ini. Tidak merancang untuk memasak hari ini, saya membawa Hamza ke Giant untuk membeli air minuman dan nasi bungkus, semata-mata ingin mengurangkan penggunaan air. Dengan cuaca yang sangat panas, kami redah sahaja menuju ke Giant selepas Zuhur.

Di Giant, botol air mineral yang bersaiz besar telah habis stok. Rak-rak yang menempatkan botol air minuman dan mineral juga telah banyak yang kosong, tahulah yang kami sudah terlambat. Saya hanya mengambil tiga botol air 1.5liter dan berhajat untuk kembali esok hari kerana promosi baru air mineral botol besar akan bermula esok. Semoga harapan kami diperkenankan.

Selain air minuman, saya memilih buah dan sayur yang mudah untuk dimakan dan tak perlu dimasak, iaitu pisang dan timun Jepun, antara yang digemari Hamza. Hampir buntu memilih apa lagi pilihan yang kami ada untuk dijadikan makanan pada waktu-waktu begini? Kebiasaan gangguan air hanya mengambil masa sehari, jika lima hari?

Sampai di rumah, jam sudahpun menunjukkan pukul 4.15petang dan saya baru ingin mengambil makan siang. Hanya nasi ayam yang ada di Giant tadi. Hamza pula telah memakan pisangnya di sana. Saya cuma hidangkan susu segar yang dibeli tadi kepadanya. 

Jam 6.30petang, mandikan Hamza seperti pagi tadi, saya juga dapat mandi seadanya. Usai Maghrib kami makan malam dan dia sambung bermain. Sekarang, jam 11malam, dia sudahpun lena di pembaringannya.

Alhamdulillah, sudah selesai urusan hari ini. Dapat juga kami lalui seharian dengan bekalan air yang sedikit. Tak pastilah bagaimana keadaannya pada hari esok, lusa dan seterusnya. Bila berlaku seperti ini, barulah kami lebih faham akan kepentingan berjimat-cermat dalam penggunaan air. Memang sangat terasa kesusahannya namun kita usahakanlah semampu kita, bersabar dengan kekurangan yang ada.

InshaAllah, apabila keadaan pulih nanti, dapatlah kami membersihkan diri dan rumah dengan sebaiknya. Semoga Allah meringankan ujian ini buat semua kami yang terlibat dan semoga proses pemulihan dapat berjalan dengan lancar dan cepat. Amin.



No comments:

Post a Comment