Thursday 2 April 2015

GST

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR


Topik hangat masa kini :)

Cuaca hari ini sangat bagus, walau panas menyengat pada paginya, setelah jemuran kering, hujan turun dengan lebatnya sekaligus menyejukkan bumi Tiram ini, alhamdulillah. Sudah lama tidak merasai nikmat cuaca sebegini.

Maka sedikit sebanyak, 'kepanasan' yang diakibatkan oleh GST ini agak surut suhunya, bagi sayalah, buat masa ini.

Kedatangan tanggal 1 April 2015 sebelum ini ditunggu oleh kebanyakan rakyat Malaysia dengan penuh debaran, seakan ingin menyambut hari kebesaran kita, hari raya. Segala persiapan dibuat sehabis baik, di mana-mana kelihatan iklan peniaga-peniaga mengadakan jualan murah, jualan pra-GST. Orang ramai terutama kalangan ibu bapa muda membelanjakan sejumlah wang yang bukan sedikit, ke atas barang-barang yang dijangka akan naik harganya pada 1 April 2015 ini. Antara barangan yang pasti cepat habis di mana-mana kedai dan pasaraya adalah lampin pakai buang bayi, susu tepung dan barangan penjagaan bayi yang lain. Oh, tuala wanita juga dikenakan GST!

Saya di antara golongan yang tidak turut serta dalam acara 'menyerbu' pasaraya seperti kebanyakan. Bukan kerana tidak kisah harga akan naik selepas itu, tetapi cuma berasakan yang kebanyakan dari barangan tersebut masih ada dalam stok saya dan ianya mencukupi untuk beberapa ketika. Selain saya bukanlah punyai dana yang cukup untuk memborong sebegitu rupa. Tapi saya cukup tabik pada mereka yang bersungguh-sungguh dan mampu untuk melakukannya. Ia secara tidak langsung menunjukkan komitmen yang diberikan oleh ibu bapa terhadap anak-anak mereka, alhamdulillah.

Saya tidak pasti bagaimana pelaksanaan, penguatkuasaan, keberkesanan serta keadilan GST ini akan berlaku. Apa yang pasti, semua rakyat akan membayarnya, tidak kira dalam kelas manakah mereka.

Baharu berlalu hari pertama, tercatat begitu banyak laporan yang diterima oleh pihak yang berkuasa dari rakyat merata negara. Kebanyakannya membuat laporan tentang kesahihan seseorang peniaga itu mengecaj GST ke atas barangan dan perkhidmatan mereka. Semoga semuanya dapat diselesaikan oleh pihak berwajib.

Kita tunggu dan lihat bagaimana ini semua memberi kesan kepada negara secara keseluruhannya. Saya sebagai rakyat marhein hanya mampu menurut perintah sahaja selain berdoa dan berharap agar akan ada kebaikannya buat kita semua.

No comments:

Post a Comment