Wednesday 8 April 2015

Cerita Semalam: Ke UTC

Teks dan foto: NOR AFZAN ABD KADIR


Sekian lama sudah tertangguh pekerjaan yang satu ini, hanya kerana saya tidak dapat untuk memandu sendiri ke sana. Sabtu lepas, secara bersahaja saya bertanya kepada abang saya, "Kau boleh tak bawa aku ke UTC bila-bila masa kau free?" Maka dipilihnya hari ini (semalam). Sekali lagi, serombongan tujuh orang termasuk tiga kanak-kanak dan seorang bayi keluar bersama menuju ke kota raya.

Inilah pertama kali saya menjejakkan kaki semula di Plaza Kotaraya, Johor Bahru setelah lebih sepuluh tahun yang lalu. Dengan jalan raya banyak yang baharu, ditambah dengan highwaynya lagi, saya pun tidak tahu laluan apa yang diguna tadi. Tahu-tahu sudah sampai di sana. Plaza Kotaraya yang biasa saya lawati dahulu sangat berbeza. Ketika itu ia sudah seperti tidak 'hidup' lagi disebabkan sudah ada kompleks membeli-belah lain yang tumbuh di sekitarnya. Kini ia berwajah baharu (bagi saya), mungkin setelah UTC menyewa di sana, tempat ini kembali hidup dan menjadi tumpuan.

Jadi apa tujuannya saya ke UTC? Sebenarnya adalah untuk tujuan rayuan BR1M 2015 saya yang telah ditolak permohonannya (saya terima pada 2014). Alasan penolakan yamg diberi adalah kerana maklumat pengenalan tanggungan yang tidak wujud. Ketika saya mengemaskini maklumat sebelum itu memanglah saya cuma masukkan angka-angka sebagai mewakili nombor sijil lahir anak saya. Ini kerana ketika itu saya masih belum menerima sijil lahirnya dari Jabatan Pendaftaran Negara, apa yang boleh saya lakukan?

Maka saya ke UTC tadi dengan membawa salinan sijil lahir anak yang baharu diterima beberapa minggu lepas berserta salinan sijil mati suami, tidak diminta namun saya siapkan sahaja. Untuk urusan BR1M, pihak LHDN yang akan uruskan. Kaunter LHDN terletak di tingkat dua Plaza Kotaraya, saya menaiki lif bersama Hamza menuju ke situ. Sejurus masuk, saya agak terkejut kerana kebiasaanya apabila memasuki mana-mana pejabat kerajaan, pasti penuh dengan manusia. Maka dapatlah saya rakamkan gambar di atas. Apabila nombor giliran dipanggil dan saya serahkan dokumen-dokumen yang berkaitan, selesailah urusan saya di sana.

Keluar sahaja dari UTC saya menuju ke tandas. Tandasnya agak bersih dan baharu. Saya terus mengambil wuduk di situ kerana jam pun sudah menunjukkan pukul 4.45petang. Suraunya sangat mudah dilihat, bahagian dalamnya sangat luas dan selesa. Ini pertama kali saya bersolat di tempat awam yang jauh dari rumah setelah mendapat anak. Saya memilih tempat yang agak tersembunyi di salah satu sudut surau tersebut. Alhamdulillah, Hamza duduk diam di tepi sambil tangannya memain pintu yang ada di situ.

Teringat pada hari raya yang lepas, saya membawa Hamza ke surau yang dekat dengan rumah tetapi tidak dapat bersolat kerana dia merengek-rengek tidak mahu diletak. Mungkin kerana ketika itu sangat ramai orang dan di surau semalam keadaannya agak lengang.

Usai solat, kami menuju ke medan selera di mana abang sekeluarga menunggu. Saya memesan jus mangga tanpa gula dan roti bakar untuk Hamza, sementara saya memilih nasi lemak. Selera dia meminum jus itu tetapi tidak mahu makan, hanya meminta kurma dan kismis yang saya bekalkan untuknya. Dalam hati agak bimbang kerana sebelum itu di rumah pun dia tidak mahu makan. Dengan perut kosong itu, kebiasaanya dia akan muntah setelah berjalan jauh.

Kami kemudian keluar dari Kotaraya untuk ke destinasi seterusnya; mereka ingin ke Tesco dan saya mahu ke Jusco Aeon yang bersebelahan. Kerana jam sudah pukul 6.30 ketika itu, keadaan trafik sangat sibuk dengan kenderaan. Setelah separuh perjalanan, Hamza memalingkan diri menghadap saya dan meminta susu. Lama dia duduk diam seperti itu dan saya seakan dapat mengagak apa yang akan berlaku. Tiba-tiba, habis basah pakaian saya dengan muntahnya. Oh, inilah saatnya. Mujur tak kena pada tempat dan orang lain.

Maka terdiamlah saya sambil memeluk Hamza sepanjang perjalanan. Abang bertukar fikiran untuk menghantar kami pulang dahulu. Sampai di rumah tepat waktu Maghrib, saya terus membawa Hamza untuk mandi. Setelah berehat sekejap, saya menyuapkan Hamza makanannya. Sungguh berselera dan banyak dia makan. Sesekali terdengar dia sendawa. Alhamdulillah.

Saya juga sebenarnya kemabukan kerana tak biasa menghidu pewangi kereta abang itu. Sejak awal perjalanan setelah keluar rumah, saya sudah dapat mengagak benda-benda ini akan berlaku tapi terpaksalah bertahan sahaja. Mungkin selepas ini saya perlu membawa minyak angin untuk menghilangkan kemabukan seperti itu.

No comments:

Post a Comment