Sunday 19 April 2015

Ulser dan Antara Rawatannya

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR
Foto: Google


Sudah beberapa hari tiada entri dari saya. Selain tidak dapat mencari waktu yang sesuai untuk menulis, otak saya juga tidak dapat digunakan secara maksima akibat keletihan dan kesakitan yang dialami.

Sejak Hamza baik daripada demam tempohari, saya perasa satu kelainan padanya iaitu apabila dia menangis, bunyi tangisannya seperti tersekat-sekat. Dia berhenti sekejap-sekejap sambil mulutnya berkecap-kecap kemudian sambung menangis.

Pada mulanya saya tidak mengesyaki apa-apa cuma mungkin ada sesuatu yang sedikit mengganggu dalam mulutnya. Oleh kerana dia masih berkelakuan seperti biasa dan aktif bermain, saya biarkan sahaja.

Masuk hari kedua, dia semakin tidak berminat untuk makan walau dihulur makanan yang disukainya dan hanya meminum air. Saya semakin rasa pelik apabila dia meminta susu tetapi apabila disua, dia menggeleng kepala dan menolak. Tidak pernah dia menolak sebegitu lebih-lebih lagi apabila matanya sudah sangat mengantuk hendak tidur. Dia juga tidak mahu membuka mulut untuk saya lihat apa yang ada di dalamnya.

Pada waktu siang, dia masih dapat 'melupakan' kelaparannya kerana sibuk bermain, namun apabila hendak tidur malam, dia kelihatan seperti sangat sukar untuk lelapkan mata. Penyudahnya, dia menangis tanpa henti memecah kesunyian malam sehingga memaksa orang lain pun berjaga sama. Dipujuk-pujuk tidak jalan.


Ketika dia menjerit-jerit itulah saya berjaya menyuluh ke dalam mulutnya dan ternampak dua ulser (biasa dipanggil mata ikan) di bahagian dalam pipinya sebelah kanan. Tidak pula dapat saya periksa di bahagian lain.

Yakinlah saya sebabnya dia tidak mahu menyusu seperti selalu. Pasti sangat sakit ketika dia hendak menyedutnya. Padanlah untuk berus gigi dan makan apa pun dia tidak mahu. Kasihan anakku.

Ketika itu saya hanya mampu menyapukan madu pada tempat ulser tersebut dalam keadaan dia terjerit-jerit menangis. Saya juga menggunakan picagari untuk memasukkan minyak kelapa dara ke dalam mulutnya beberapa kali. Ya, semuanya secara paksa. Mungkin akibat penat menangis dan mengantuk yang amat, dia mahu menyusu dan lena dengan cepat.

Keesokannya saya keluar untuk menyelesaikan beberapa urusan bersama anak saudara dan berbelanja di Giant termasuk membelikan Hamza buah-buahan untuk dia makan. Di sana juga saya berikan dia sekotak kecil susu segar yang sejuk.

Sampai di rumah, bungkusan tembikai potong itu terus saya masukkan ke bahagian beku. Alhamdulillah, dia suka memakannya walau hanya habis separuh dari satu potongan. Dia turut makan sedikit overnight oat yang saya sediakan di dalam peti sejuk. Selesa mulutnya menerima yang sejuk-sejuk.

Syukur, malam itu tiada lagi tangisan seperti dua malam yang sebelumnya. Hamza sudah sedikit selesa untuk tidur dan menyusu. Cuma saya pula yang mula mengalami kesannya, mendapat sakit kepala dan rasa hendak demam. Akan bersambung pada entri yang berikutnya.

No comments:

Post a Comment