Friday 3 April 2015

Mengapa Bayi Makan Atas 6 Bulan?

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR



Ingatkan kita bilakah pertama kali perut kita diisi dengan makanan ketika kita masih bayi? Empat bulan? Dua bulan? Dalam hari??

Bagi yang menjawabnya di bawah enam bulan, apakah jenis makanan tersebut? Nestum? Bubur cair? Biskut atau roti cicah air?

Jika ada di antara jawapan di atas, bagaimanakah pula tahap kesihatan kita ketika ini? Adakah antara kita yang menghidapi masalah pembuangan air besar? Atau apa-apa masalah di dalam perut? Buah pinggang?

Tahukah anda kenapa di dalam buku rekod kesihatan anak menyarankan bahawa makanan pelengkap hanya diberi kepada bayi dari enam bulan ke atas? Makanan awal yang sepatutnya diperkenalkan pula adalah makanan sebenar dari jenis buah-buahan atau sayur-sayuran yang dipurikan? Ini adalah kerana sistem penghadaman bayi pada usia sebegini adalah sangat mentah dan tidak kuat lagi. Ia tidak mampu lagi untuk memproses makanan yang kompleks sebegitu.

Pernahkah anda mendengar kisah seorang bayi seusia empat hingga lima bulan terpaksa dipotong di beberapa tempat pada saluran ususnya kerana tersumbat dan rosak? Apakah sebabnya sehingga boleh berlaku seperti itu? Mendengarnya sahaja sudah membuatkan kita rasa begitu sedih, bagaimana pula dengan perasaan ibu dan bapanya? Anak itu sendiri apabila dewasa? Jika kita yang berada di tempat mereka? Sungguh, ianya suatu ujian yang perit, sebuah harga yang mahal yang perlu dibayar oleh mereka.

Adakah salah seseorang bayi itu menangis? Adakah kaedah lain lagi bagi si kecil untuk berkomunikasi? Mengapakah kita yang lebih dewasa sentiasa ingin mengambil jalan singkat bagi memberhentikan tangisan itu? Alasan bahawa dengan memberinya makan supaya perutnya kenyang lalu membuatnya diam dalam jangka waktu yang lama adalah sangat tidak munasabah. Tidakkah dapat kita berfikir bahawa sistem badan si bayi itu telah terlalu penat kerana terpaksa bekerja keras bagi memproses benda asing yang hadir di dalam perutnya lalu dia dipaksa supaya tertidur?

Tolonglah wahai ibu-ibu, walau apa pun alasannya, tolong bersabar untuk memberi bayi anda makanan di bawah umurnya enam bulan. Tidak ada satu arahan pun di dalam al-Quran dan hadith yang mengarahkan kita memberi anak makan seawal umur begitu. Satu-satunya yang disebut di dalam al-Quran adalah saranan supaya menyusukan anak kecil sehingga umurnya dua tahun. Ya, dua tahun. Dua tahun tanpa makanan tidak akan membunuh bayi itu. Dengan syarat, bayi disusukan dengan susu ibu dan ibu mendapatkan khasiat secukupnya dari makanan dan minumannya.

Namun, ini sememangnya bukan satu kerja yang mudah. Buat yang masih berusaha saya doakan semoga berjaya. Buat yang telah berusaha semampu mungkin namun terpaksa juga memberi anak makan selepas enam bulan, tahniah saya ucapkan. Saya adalah di antara mereka yang telah tidak menyedari hakikat bahawa anak kecil boleh hanya disusukan dengan susu ibu sehingga usianya dua tahun. Dan saya agak terkilan sebenarnya setelah mengetahuinya. Tidak menyesal, kerana saya telah pun berusaha semampu mungkin menjaga makan dan minum anak saya sehingga kini.

Marilah kita sama-sama mengambil kesedaran ini. Sampaikan ilmu kepada yang tidak mengetahui. Siapa tahu kita mungkin menjadi penyebab seorang anak itu tidak terpaksa hidup dalam kesakitan akibat kecuaian orang tua sepanjang hidupnya? Tundakanlah memberi makanan pejal kepada anak selama yang boleh. Tidak dapat dua tahun, cubalah untuk setahun. Dan pastikan anak kita mendapat bekalan susu yang sihat dari ibunya atau ibu susuannya.

Semoga generasi anak-anak kita terdiri daripada insan-insan yang sihat lagi bermanfaat untuk masa hadapan. Amin.

No comments:

Post a Comment