Monday 27 April 2015

Dalam Tak Sihat Menandatangani Borang

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR



La baksa thohurun, inshaAllah. (Tak mengapa, pencuci dosa, inshaAllah).

Kelmarin, Hamza terkena selsema, namun terus sembuh dalam masa sehari. Keesokannya saya pula yang menjangkit dan sehingga kini masih terasa sakit-sakit kepala dan badan akibat demam selsema yang melanda. Menggigil badan ketika tidur malam. Semoga sihat sepenuhnya hari ini.

Tengahari semalam saya dikunjungi oleh seorang sahabat lama ketika menetap di Kuala Lumpur dahulu. Antara sahabat-sahabat yang selalu ke kuliah-kuliah atau program-program agama yang sama ketika sama-sama masih bujang.

Beliau datang bersama suami dan adik perempuan bongsunya. Kebetulan mereka pulang ke rumah orang tua di Johor Bahru, jadi kesempatan diambil untuk bertemu saya bagi memberikan penerangan dan menandatangani borang Amanah Saham.

Ya, itu adalah agenda utama beliau menemui saya, yang sebenarnya sebagai wakil kepada seorang sahabat yang menjadi ejen saya. Beliau belum berkesempatan untuk datang ke Johor maka dikirimkannya kepada wakil sahaja.

Jadi saya hendak melabur di saham amanah kah? Ya, sejak beberapa bulan lepas saya terfikir mengenainya, sejak sahabat saya itu baharu mendapat lesen untuk menjadi ejen Public Mutual. Beliau menerangkan tentang sebahagian daripada dana di Akaun 1 KWSP yang boleh dipindahkan ke akaun saham amanah, yang mana pelaburannya terjamin patuh syariah dan pulangannya lebih tinggi daripada dividen KWSP mengikut sejarahnya.

Maka bagi menyelamatkan bahagian 40% pelaburan KWSP yang tidak patuh syariah dan peluang mendapatkan pulangan yang lebih tinggi itulah, saya bersetuju untuk memindahkan. Lagi pula, bahagian tersebut tetap tidak boleh dikeluarkan sehingga umur 55 mengikut syarat KWSP, jadi tiada apa-apa perbezaan di situ kecuali risiko pelaburannya yang lebih tinggi. Saya berharap semoga jumlah yang dipindahkan itu akan berganda-ganda jadinya apabila sampai masanya ianya boleh dikeluarkan kelak. Amin.

Oh ya, Amanah Saham Public Mutual sekarang juga sedang mengadakan promosi untuk memulakan pelaburan dalam dana-dana tertentu pada harga RM100 sahaja (harga biasa RM1,000). Tawaran ini sah sehingga 30 Jun 2015. Jadi sesiapa yang ingin melabur itu, jangan lepaskan peluang! (Terasa seperti seorang ejen pula)

Untuk yang ingin mendapatkan maklumat lanjut mengenai Public Mutual ini, bolehlah menghubungi sahabat-sahabat saya seperti di bawah:

Puan Nur Izzah Bakar
019-3475898

Puan Faizah Fuad
018-2514160

Bergambar kenangan bersama Faizah (dan Hamza yang baru bangun tidur)








No comments:

Post a Comment