Sunday 12 April 2015

Perjalanan Penyusuan Hamza (Bahagian 2)

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR
Foto: Google


Sambungan dari Bahagian 1.

Selain dari faktor ibu dan bayi, faktor persekitaran juga sangat penting untuk menjayakan misi penyusuan susu ibu. Stress, antara yang memberi kesan terhadap pengeluaran susu.

Ketika saya ditahan di wad selama tiga hari bersama Hamza, saya berasa sangat stress bermula hari kedua. Pertama kerana saya sukar membuang air besar dan kerana saya tidak dapat bergerak bebas dan menjalani tempoh berpantang seperti yang sepatutnya. Anak saya pula dicucuk diambil darah setiap hari kerana ingin dipantau keadaannya yang tidak ada apa pun masalahnya.

Hanya setelah hari keempat saya dapat pulang ke rumah, barulah rasa lega. Ketika itulah baru saya boleh berurut, ketika itulah baru saya dapat membeli bengkung badan secara online, memulai tempoh berpantang secara tidak sempurna. Saya juga berpantang sendiri. Suami yang memasakkan dan menyediakan makanan saya seadanya. Jika dia tidak sihat, saya akan melakukannya sendiri.

Penyusuan ketika itu masih berjalan lancar. Sehinggalah setelah seminggu, tiba-tiba saya berasa seram sejuk setelah bangun tidur pada suatu pagi. Terus saya telefon dan tanyakan pada emak, emak mengatakan kemungkinan saya bentan dan meminta saya menghubungi bidan urut semula. Apabila dapat dihubungi, bidan menyarankan saya untuk pergi dapatkan rawatan di hospital. Sangatlah jelas, saya tidak akan pergi.

Emak yang sedang bercuti dari mengajar mengaji ketika itu datang dihantar oleh abang, untuk membantu saya. Ketika itulah saya dapat merasakan kesakitan pada sebelah payudara saya apabila tersentuh. Tahulah saya bahawa demam ini akibat ada salur susu yang tersumbat, menyebabkan kawasan yang terlibat itu mengeras dan menyakitkan.

Merujuk kepada kakak yang berpengalaman menyusukan anak bongsunya lama, saya meminya suami membelikan kobis untuk saya gunakan daunnya sebagai petua untuk surutkan bengkak susu. Namun saya tersilap langkah, bengkak saya hanya pada bahagian yang kecil tetapi saya menggunakan saiz daun kobis yang menutup keseluruhan sebelah dada saya semalaman.

Memang saya berasa tidak sakit lagi keesokan harinya, namun ujian lain pula yang menimpa. Susu saya seperti kering! Hamza banyak menangis seperti tidak dapat susu dari sebelah yang menjadi kesukaan dia untuk menghisap. Saya agak panik ketika itu. Emak membantu dengan menyediakan saya minuman longan kering dengan banyak untuk saya minum bagi membanyakkan susu.

Saya yang tidak lepas dari memegang Hamza sentiasa menyuakan susu yang sebelah lagi kepadanya. Dan dia masih terus menangis. Dalam keadaan kelam kabut itu, saya mencari-cari nombor telefon rakan pembimbing ibu-ibu menyusukan yang berdekatan. Saya terus membuat satu panggilan dan alhamdulillah mendapat pandangan dan tips daripada rakan berpengalaman tersebut.

Katanya kobis memang boleh membantu masalah bengkak susu tetapi hanya dilakukan untuk jangkamasa yang sekejap sahaja. Jadi beliau menasihatkan saya untuk teruskan penyusuan dengan menyuakan anak sebelah yang bermasalah dahulu, biarkan dia terus menghisap walaupun kosong kerana stimulasi itu yang penting bagi meransang pengeluaran semula susu seperti biasa.

Saya pun menurut sahaja saranannya dan alhamdulillah, selepas beberapa minggu akhirnya bekalan susu kembali seperti biasa. Amat penting untuk si ibu tidak panik dan cepat berputus asa lalu mengambil jalan singkat dengan memberikan anak susu formula.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment