Tuesday 21 April 2015

Bengkak Susu dan Demam Urat (1)

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR
Foto: Google


Seakan tidak percaya yang saya akan mengalami situasi seperti ini lagi pada masa sekarang; ketika usia anak saya hampir masuk dua tahun dan saya hendak memutuskan susunya. Kali pertama saya alami pengalaman seperti ini adalah ketika di dalam tempoh berpantang. Ada saya sebutkan di dalam entri penyusuan.

Ujian datang lagi buat saya. Hanya kerana Hamza kurang menyusu akibat ulser di dalam mulutnya beberapa hari, saya tidak perasan yang saya mengalami bengkak susu sehinggalah terasa sakitnya ketika pulang dari Giant hari itu. 

Sakitnya sangatlah menguji perasaan, hanya yang pernah merasainya akan mengerti. Tidak cukup dengan itu, sakit kepala juga datang menyerang tanpa belas kasihan. Mungkin juga kerana saya lewat mengambil makan siang dalam dua tiga hari ini. Jam sudah hampir waktu Asar baru berkesempatan untuk makan.

Maka malamnya saya sangat sukar melelapkan mata dan terpaksa menahan kesakitan sekuat hati. Hampir terlupa akan kesakitan akibat bengkak susu yang satu lagi. Dalam sukar, saya paksakan juga diri untuk bangun, ambil gayung dan diisikan dengan air suam, lalu kepala saya tuam. Hanya mampu mengambil overnight oat dari peti sejuk untuk Hamza makan. Mujur juga dia mahu. Alhamdulillah, terima kasih anak mama kerana tidak meragam di saat mama kesakitan.

Kembali ke pembaringan sambil kepala dituam. Saya teringat akan kesakitan yang sama saya alami ketika mengandungkan Hamza dahulu. Rasanya memang seperti hendak pecah kepala, sehingga air mata mengalir dengan sendirinya. Dan ketika itu juga hanya tuala suamlah yang menjadi teman rapat saya.

Sambil-sambil beristighfar dan berdoa memohon kesembuhan, saya terfikir akan kemungkinan buruk yang akan berlaku. Bagaimana jika sehingga terjadi seperti kes salur darah di kepala pecah? Saya pernah terbaca kes itu baru-baru ini. Hati mula risau.

Ketika itulah saya fikirkan akan pelan takaful yang belum diletakkan nama anak sebagai penerima hibahnya, akan wasiat-wasiat saya yang lain yang belum ditulis secara sempurna. Siapa yang boleh saya amanahkan untuk mendidik Hamza dan siapa pula yang dapat menjaga makan minum yang baik untuknya? Sungguh saya amat ingin menulis semuanya ketika itu tetapi saya tidak mampu. Tahu-tahu saya telah pun terlena dalam kesakitan dan kerisauan.

Tersedar bangun pada jam 2.30pagi. Alhamdulillah seperti magik, tiada lagi rasa sakit kepalanya. Saya ke dapur untuk mengisi perut. Baru hendak menyuap nasi, Hamza terbangun, saya tidurkan semula. Selepas itu dapatlah makan secara cepat kerana Hamza terjaga lagi. Ketika itu barulah terasa seram sejuk seluruh badan. Menggigil-gigil saya menahan kesejukan. Berstokin, berselimut juga tidak terasa kurangnya.

Menunggu agak lama untuk Hamza lena kembali, baru dapat saya bangun ke dapur. Saya minum sesudu madu dan dua sudu minyak kelapa dara. Saya ambil sebiji bawang besar dan belah dua bahagian kecil untuk diletak di dalam stokin. Hanya itu yang mampu dilakukan dan saya gagahkan diri untuk tidur semula.

Bangun pagi esoknya, kesejukan sudah kurang tetapi seluruh tubuh terasa sakit. Sakitnya seperti kelebaman selepas ditumbuk atau sakit selepas beberapa hari memaksa tubuh melakukan kerja yang sangat berat. Berjalan pun dengan sangat perlahan, tapak kaki seperti dicucuk-cucuk. Itulah yang orang tua panggil sebagai demam urat, tak pasti apa istilah perubatannya.

Bersambung...



No comments:

Post a Comment