Friday 10 April 2015

Gangguan Bekalan Air Pulih?

Teks dan foto: NOR AFZAN ABD KADIR


Ini cerita semalam.

Masuk hari kedua ketiadaan air di rumah, sudah semakin tidak senang duduk. Sehabis bersarapan seperti hari sebelumnya, saya bersiap bersama Hamza untuk keluar. Kali ini misi kami yang sama, mendapatkan bekalan air minuman yang agak runcing sekarang.

Seperti biasa, kami menuju ke Giant di Today's mall Tiram. Seakan hati ini dapat mengagak, seperti tiada stok botol air mineral sepertimana yang diiklankan di katalog promosi mereka yang terbaharu. Memerhatikan pelanggan-pelanggan yang keluar juga semua tanpa botol air di dalam troli mereka. Kami masuk juga untuk memuaskan hati dan keluar semula dengan sebungkus nasi dan buah potong.

Saya nekad meneruskan perjalanan ke Giant yang berikutnya - Giant Plentong - yang lebih besar. Dalam hati berdoa semoga adalah rezeki kami. Perjalanan pada jam 11pagi itu agak lancar dan dipermudahkan, alhamdulillah.

Setibanya di sana, saya sambil mengendong si anak berjalan perlahan sambil menolak troli. Kami melintasi bahagian demi bahagian sehinggalah nampak kelibat botol air yang dicari-cari. Dalam hati bersyukur sangat, masih penuh dan belum berusik. Saya membuat perbandingan kira-kira, mana satukah yang lebih menguntungkan, botol 5.5 liter atau 1.5 liter. Akhirnya saya mengambil sekotak, 12 botol 1.5 liter.

Setelah membeli beberapa lagi barangan makanan lain, saya terus ke kaunter pembayaran. Agak menggembirakan apabila kotak air itu diimbas menunjukkan harganya RM9.59, lebih murah dari membeli sebotol-sebotol.

Saya mencari bangku tempat duduk yang selesa untuk berehat bersama Hamza. Hampir sejam berjalan mengendongnya memang saya perlukan rehat. Hamza seronok dan menikmati roti yang saya belikan untuknya, mujur pilihan yang tepat, rotinya tidak terlalu manis seperti bun yang biasa. Sambil-sambil itu dia meneguk air mineral.

Agak lama kami duduk di situ sambil melihat orang ramai. Dapat juga kami nikmati udara sejuk dan nyaman berbanding cuaca yang sangat panas di luar.

Jam 2.15 petang, kami keluar dari Giant untuk pulang. Hajat di hati hendak singgah di rumah kakak, sudah sampai di depan rumahnya namun entah kenapa saya batalkan niat dan terus memandu pulang.

Sampai sahaja di kawasan rumah, terlihat jiran yang sedang membasuh kereta di hadapan rumah. Saya tertanya-tanya. Masuk ke rumah pula, kakak ipar sedang memasak seperti biasa. Tahulah saya bahawa bekalan air telah kembali. Emak mengatakan sudah ada sejak pukul satu tadi. Alhamdulillah.

Dapatlah kami membasuh apa yang patut, mandi seperti biasa. Tidak pasti apakah ini sementara atau pulih sediakala, kami masih lagi menyimpan air untuk kemungkinan gangguan bekalan air yang seterusnya.

Terima kasih Tuhan atas nikmat air ini!

No comments:

Post a Comment