Tuesday 14 April 2015

Jurnal Hari Ini-Pencetak, Kerepek dan Komputer

Teks dan foto: NOR AFZAN ABD KADIR

Laptop sudah boleh diguna!

Memandangkan Hamza sudah sihat betul hari ini (alhamdulillah), maka panjanglah langkah kami untuk melaksanakan pelbagai urusan yang tertangguh sejak hari Jumaat lalu. Saya diserang sakit kepala kemudian Hamza pula demam, memang terkurung di rumah sahajalah kami.

Jam menunjukkan pukul 10.30pagi ketika kami keluar. Destinasi pertama adalah untuk pergi ke kedai pencetak bagi membuat tempahan iklan bercetak untuk tempahan baju raya. Setelah rundingan berlangsung lebih kurang setengah jam, kami ke bank pula di bandar Tiram. Hasrat untuk ke Giant ditangguh pada hari esok, inshaAllah.

Kami bergerak menuju ke Taman Bukit Jaya pula bagi mengambil tempahan kerepek sebanyak sembilan botol saya. Kerepek-kerepek ini mahu dikirim ke Kuala Lumpur melalui saudara yang bercuti hujung minggu pulang ke kampung di Felda Ulu Tebrau.

Saya terperasan di sebelah kedai kerepek itu ada sebuah kedai pencetak juga. Maka saya pun cuba masuk untuk bertanya tentang harga mereka. Rupa-rupanya mereka hanya mengambil tempahan banner dan bunting, tidak mengambil tempahan cetakan di atas kertas.

Seterusnya kami meneruskan perjalanan mencari sebuah kedai servis membaiki komputer di Taman Puteri Wangsa yang dicadangkan oleh kakak. Tujuannya untuk memasang skrin komputer riba saya yang rosak dek dijatuhkan oleh Hamza beberapa minggu yang lalu. Mujur kedainya buka dan boleh disiapkan dalam masa sejam. Setelah tawar-menawar, saya dikenakan caj sebanyak RM35.

Tidak mahu menunggu, saya menuju ke rumah kakak di Jalan Lembing. Sempat saya singgah ke gerai tepi jalan yang menjual pelbagai jenis kuih, makanan dan minuman. Agak menyedihkan, plastik yang dahulunya agak berat untuk belian berjumlah RM8, kali ini sangat ringan.

Nasi lemak bungkus dengan telur separuh yang agak mengecil saiznya kini sudah berharga RM3, dahulu tak silap saya RM2. Kuih-muih yang comel kini dapat dua ketul untuk RM1. Maka sangat terasalah saya sekarang akan kesan GST kepada pengguna, kepada saya sendiri sekurang-kurangnya. Terlintas di kepala, jika membeli nasi bungkus di Giant, sudah boleh dapat dua bungkus nasi bersama lauk yang mengenyangkan.

Sampai dirumah kakak sudah hampir jam 1.00 petang. Berehat seketika, Hamza juga sudah sangat penat diusung keluar masuk kereta banyak kali pada hari ini. Setelah makan dan minum seadanya, saya tidurkan Hamza.

Kemudian saya mendapat khabar bahawa saudara yang akan pulang ke Kuala Lumpur itu akan singgah di rumah emak di Kampung Oren untuk mengambil bungkusan kerepek pada petangnya. Oleh kerana kedai komputer itu akan tutup rehat pada pukul 4petang, maka saya tergesa-gesa keluar pada jam 3.45petang untuk mengambil barang saya.

Sampai-sampai di sana rupanya kedai sudahpun tutup. Maka saya kembali ke rumah kakak dan berkemas untuk pulang, sebelum mereka sampai untuk mengambil kerepek. Dalam perjalanan saya singgah semula ke kedai komputer dan berjaya membawa pulang komputer saya bersama.

Tiba di rumah pula, saya terus memasak nasi dahulu kerana kelaparan dan tak sempat  menjamah nasi bersama asam pedas ikan Mayong di rumah kakak. Tak lama selepas itu, mereka pun sampai dan bungkusan-bungkusan kerepek bertukar tangan.

Agak kepenatan saya hari ini. Cuaca teramat panas dan sudah beberapa hari tidak hujan-hujan lagi seperti sebelum ini. Setiap kali keluar dengan cuaca begini, pasti seluruh baju yang dipakai habis basah lencun dek peluh. Alhamdulillah, bekalan air sehingga kini tidak terputus lagi.

Syukur kepada Allah kerana menyelesaikan banyak urusan penting saya pada hari ini. Semoga kami diberi kekuatan dan kemudahan untuk meneruskan lagi misi kami yang akan bersambung esok. Amin.

No comments:

Post a Comment