Tuesday 7 April 2015

Perjalanan Penyusuan Hamza (Bahagian 1)

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR
Foto: Google


Pertama kali saya didedahkan dengan dunia penyusuan susu ibu ini adalah ketika masih bekerja dan menetap di Kuala Lumpur, tahun 2008. Seorang sahabat yang saya kenali melalui forum agama di alam maya yang mula membuka mata saya mengenai topik ini. Beliau seorang doktor, pensyarah dan ketika itu sedang melanjutkan pengajiannya dalam bidang penyusuan yang akan menggelarkannya seorang konsultan penyusuan susu ibu yang bertauliah.

Pada setiap kelapangan, pasti beliau akan membawa saya pergi ke program-program yang berkaitan dengan susu ibu. Walaupun pergi dengan tidak sepenuh hati kerana berasakan yang saya belum lagi berada di dalam kelompok itu, namun saya amat bersyukur kerana sekurang-kurangnya, kesan dari menyertai program-program tersebut telah menguatkan niat dan azam saya untuk menyusukan anak ketika saya mula mengandung beberapa tahun selepas itu.

Sejak awal kandungan lagi, saya berdoa memohon agar Allah Subhanahu wata'ala izinkan saya untuk melahirkan anak dengan selamat di rumah dan menyusukan anak saya sehingga dua tahun. Tanpa gagal, itulah doa saya pada sujud terakhir setiap kali solat. Dan alhamdulillah, Allah telah pun memberikan saya kemampuan untuk melakukannya, bukan melalui jalan yang mudah, tetapi sehingga kini saya masih melakukannya. Alhamdulillah.

Susu ibu, tidak kiralah daripada ibu sendiri atau ibu susuan, tidak akan ada yang dapat menyangkal akan kebaikannya melebihi susu-susu yang lain. Walaupun ketika si ibu sedang sakit, susunya masih yang terbaik dan bermanfaat buat anaknya. Tidak ada juga istilah bahawa kebolehan menyusukan anak ini bergantung kepada faktor keturunan dan juga bentuk badan. Dalam kalangan ahli keluarga saya sendiri mempunyai kepercayaan bahawa kami yang perempuan adalah keturunan tidak banyak susu. Namun itu tidak sedikitpun saya percaya. Satu-satunya yang penting bagi memastikan kejayaan penyusuan adalah dengan ilmu.

Penyusuan anak adalah perkara kedua terpenting yang saya titik-beratkan sepanjang kehamilan selepas menggali ilmu untuk mendapatkan proses kelahiran yang alami. Malah persiapan untuk si kecil seperti pakaian dan alatan-alatan lainnya, saya sediakan secara ala kadar sahaja. Kebanyakan masa saya habis digunakan untuk membaca dan belajar dari ibu-ibu yang berpengalaman. Jangan anggap bahawa setiap ibu akan mampu menyusukan dengan baik sejurus selepas bersalin.

Jika dirasakan telah banyak membaca pun, tidak semua ibu mampu memberikan susu kepada anak sebaik dia lahir. Selain diri sendiri yang perlu ada keyakinan yang tinggi, peranan dan sokongan orang-orang terdekat juga turut merupakan faktor yang penting bagi memastikan kejayaan misi ini. Banyak cerita yang kita dengar mengatakan susu tidak keluar selepas melahirkan kerana mereka menjangkakan susu akan keluar mencurah-curah pada hari-hari pertama selepas melahirkan. Ini sangat tidak masuk akal jika kita mengetahui sebesar apakah saiz perut bayi ketika itu. Bayi hanya memerlukan beberapa titis susu ibu selepas dilahirkan. Dan susu yang berwarna kekuningan yang dipanggil kolustrum ketika awal kelahiran yang dianggap susu basi oleh sesetengah orang itulah yang paling penting untuk diberikan kepada bayi.

Sejurus Hamza dilahirkan, ketika dia dilihat seperti mencari-cari sesuatu, saya terus memberikannya susu. Cara lekapan yang betul diajarkan oleh sahabat saya ketika itu. Stimulasi seperti itu sangat penting. Hisapan itulah yang menghantar isyarat kepada otak bahawa susu diperlukan untuk dihasilkan kerana adanya permintaan. Ditambah pula susu ibu sangat mudah untuk dihadam dan dengan perut yang sekecil itu, maka sangat patutlah bayi ingin menyusu dengan sangat kerap pada hari-hari awal kelahirannya.

(Bersambung...)

No comments:

Post a Comment