Tuesday 21 April 2015

Bengkak Susu dan Demam Urat (2)

Teks: NOR AFZAN ABD KADIR
Foto: Google


Kebiasaan orang akan berurut jika terkena demam urat. Mungkin benar ia membantu tetapi saya tidak dapat bayangkan bagaimana badan yang kesakitan apabila dipegang itu akan bereaksi apabila diurut. Selalunya tukang urut akan menekan-nekan badan pesakit, kecuali pengurut moden yang belajar secara professional untuk urutan seperti mengusap dan membelai itu.

Atas kerisauan ditambah dengan kesakitan pada susu, saya tidak jadi untuk berurut dan meneruskan cara biasa untuk menuam dengan air panas. Apabila dilakukan dengan kerap dan airnya betul-betul panas, kemudian disikat dengan menggunakan sikat rambut pada bahagian itu, dapat saya rasakan perbezaannya. Darjah kesakitan di kawasan terbabit banyak berkurang, alhamdulillah.

Untuk kes jika terdapat seperti ketulan akibat liang susu yang tersumbat, amat penting peranan si anak untuk membantu ibunya. Atas saranan sahabat-sahabat juga, saya membiarkan Hamza menyusu selama mungkin untuk sebelah bahagian yang bermasalah. Paling baik ketika hendak tidur, kita biarkan sehingga dia melepaskannya sendiri. Jika pengeluaran susu di situ sentiasa berganti baru, maka inshaAllah, kawasan yang tersumbat itu akan pulih juga akhirnya, bermula sedikit demi sedikit.

Selain itu, saya meneruskan juga mengambil minyak zaitun dan minyak kelapa dara. Minyak zaitun turut boleh untuk disapukan pada bahagian bengkak untuk diurut-urut secara perlahan. Tidak perlu untuk disebut, setiap usaha yang kita lakukan itu haruslah dimulakan dengan Basmalah dan selawat, semoga Allah memberi kesembuhan.

Untuk rasa sakit-sakit di seluruh badan pula, saya cuba mengurut sendiri menggunakan pilihan minyak yang ada; minyak kelapa, minyak habbatussauda atau minyak urut biasa. Urutan lebih di bahagian kaki kerana lebih terasa sakit apabila berjalan.

Alhamdulillah, setelah dua hari mengalami demam dan bengkak ini, saya terasa makin sihat dan sembuh. Sudah mampu mendukung Hamza dan melaksanakan tugas di rumah seperti selalu. Antara yang penting juga, sudah mampu untuk membuka, membaca dan menulis entri di blog yang sudah lama ditinggalkan ini.

Ya, untuk beberapa entri ini hanya berkisar tentang sakit dan rawatan penyembuhan. Saya menggelarkan seminggu yang lepas ini sebagai minggu ketidaksihatan. Jika dilihat status dan kisah yang dikongsi rakan-rakan, kebanyakan mereka dan anak-anak mereka juga tidak sihat. Mungkin memang musim demam sekarang.

Apapun penyakit yang sedang kita alami, berusahalah sebolehnya untuk segera sembuh. Banyak kerja yang akan tertangguh apabila kita tidak sihat. Dan apabila sudah sembuh, banyak pula yang perlu kita kerjakan untuk dibereskan.

Kesakitan sesekali itu perlu. Bukankah itu suatu ujian? Sakit itu juga datangnya dari Allah sebagai kafarah atas dosa-dosa yang kita lakukan. Maka bersyukurlah apabila kita sakit, sekurang-kurangnya ada dosa kita yang Allah ampunkan. Dan jangan lupa juga untuk sentiasa beristighfar. InshaAllah dengannya Allah kurniakan kesembuhan dan bantuan.

Alhamdulillah 'ala kulli hal.

No comments:

Post a Comment