Thursday 23 April 2015

Mayonis Buatan Sendiri

Teks dan foto: NOR AFZAN ABD KADIR



Mayonis memang sangat perlu dalam hidangan sesetengah jenis makanan kan? Terutama untuk hidangan bersalad, untuk disapu pada roti burger, atau pada sandwich.

Memang kebiasaannya sebelum ini saya akan beli sahaja mayonis yang banyak dijual di rak-rak pasaraya. Tetapi apabila saya mula rajin membaca label pada setiap barangan terutama makanan yang saya mahu beli, datang sedikit perasaan bersalah untuk terus membelinya.

Ya, seperti biasa, makanan berproses seperti itu pastilah mengandungi pengawet dan penstabil untuk ia tahan lama, juga kandungan perisa termasuk garam dan gula untuk rasa yang enak. Saya pula akan cuba sedapat mungkin untuk tidak memasukkan bahan-bahan seperti ini ke dalam badan keluarga saya.

Maka antara langkah yang dapat lakukan sebagai alternatif adalah dengan membuatnya sendiri. Sudah agak lama saya mencari-cari resepi mayonis yang mudah, akhirnya ketemu juga. Pencarian bermula dengan mencari apakah kandungan utama di dalam mayonis itu sendiri. Jawapannya? Telur dan minyak.

Ya, dengan dua bahan utama ini sahaja anda telah pun boleh membuat mayonis anda sendiri. Mudah bukan? Untuk mayonis pertama saya, saya menggunakan dua bahan asas ini cuma ditambah sedikit sahaja garam di dalamnya. Bahan-bahan yang saya gunakan adalah:

Sebiji telur mentah*
1/2 cawan minyak sayuran (saya gunakan organic extra virgin olive oil)
Secubit garam bukit

Caranya sangat mudah iaitu satukan bahan-bahan ini ke dalam cawan pengisar dan kisarkan selama lebih kurang 5-7 minit atau sehingga kita dapat tekstur mayonis yang dikehendaki. Saya menggunakan pengisar Magic Bullet yang biasa saya gunakan.


Jika anda ada pengisar tangan (hand blender) yang memanjang ke atas itu lebih baik. Anda boleh masukkan bahan-bahan ke dalam botol kaca kecil yang boleh memuatkan pengisar itu ke dalam. Ia boleh terus dikisar di dalam botol tersebut dan disimpan, tidak perlu bertukar-tukar bekas lagi.

Mayonis ini perlu disimpan di dalam peti sejuk dan inshaAllah boleh bertahan sehingga tiga minggu atau sebulan. Porsi yang sedikit seperti ini membolehkan untuk ianya dihabiskan dalam jangkamasa yang pendek dan tak perlu untuk disimpan terlalu lama.



Selamat mencuba!

* Telur mentah yang digunakan sebaiknya adalah telur organik yang telah dipastur. Ianya selamat untuk dimakan. Mayonis komersial di pasaran juga menggunakan telur yang dipastur namun bukan organik.

Telur sebegini agak sukar diperoleh di pasaran jadi sebagai alternatifnya, bolehlah kita gunakan telur ayam kampung yang dipastur sendiri. Untuk langkah-langkah pempasturan boleh dirujuk di sini.


No comments:

Post a Comment